خبر اولسیاسی

رویترز خبر داد:
درخواست چین از ایران برای مهار حملات انصارالله در دریای سرخ

مقام‌های چین از همتایان ایرانی خود خواسته‌اند تا به مهار حملات انصارالله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ کمک کنند و در غیر این صورت روابط تجاری تهران و پکن «آسیب» خواهد دید.

میدل ایست نیوز: مقام‌های چین از همتایان ایرانی خود خواسته‌اند تا به مهار حملات انصارالله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ کمک کنند و در غیر این صورت روابط تجاری تهران و پکن «آسیب» خواهد دید.

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع و یک دیپلمات آگاه در ایران نوشت که چنین درخواست از سوی مقامات چینی در چندین نشست با مقامات جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

این منابع اما جزییات بیشتری از گفتگوها و این که چنین بحث‌هایی چه وقت صورت گرفته است، در اختیار رویترز قرار نداده‌اند.

یک مقام ایرانی که در جریان این دیدارها و گفتگوها بوده است بدون این که بخواهد نامش فاش شود به رویترز گفته است: «اصل حرف چین این است: اگر منابع ما به هر شکلی آسیب ببیند، بر روابط تجاری ما با تهران اثر خواهد گذاشت. پس به حوثی‌ها بگویید از خود خویشتنداری نشان دهند.»

با این حال این چهار منبع ایرانی گفته‌اند، مقامات چینی هیچ اظهارنظر یا تهدید خاصی درباره چگونگی تاثیر تداوم حملات حوثی‌ها بر روابط تجاری پکن با تهران، نکردند.

وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسش رویترز درباره مذاکرات با ایران درباره حملات در دریای سرخ، گفت: «چین دوست صمیمی کشورهای خاورمیانه است و متعهد به ارتقای امنیت و ثبات منطقه و به دنبال توسعه و شکوفایی مشترک است.»

خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن در ماه‌های اخیر به دنبال حملات رژیم صهیونیستی به غزه در معرض حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن بوده است.

انصارالله یمن که تنگه استراتژیک باب‌المندب را در تیررس خود دارند می‌گویند که در حمایت از حماس و فلسطینی‌های غزه به کشتی‌ها حمله می‌کنند و می‌خواهند تا اسرائیل حملات خود به باریکه غزه را متوقف کند.

پیش از این مقامات امریکایی به روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گفتند که ایالات متحده از چین خواسته است تا از تهران بخواهد که انصارالله را متقاعد به توقف حملات در دریای سرخ را کند.

مقامات امریکایی در سه ماه گذشته بارها این موضوع را با مقامات ارشد چینی در میان گذاشتند و از آنها خواستند که با توجه به جنگ اسرائیل علیه غزه، «به ایران هشدار دهند که تنش‌ها را در خاورمیانه تشدید نکند».

به گفته مقامات امریکایی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و جان فاینر، معاون وی، این موضوع را در ماه ژانویه در دیدارهایی در واشنگتن با لیو جیانچائو، رئیس بخش بین‌الملل حزب کمونیست چین، مورد بحث قرار دادند.

یک مقام وزارت خارجه امریکا به این روزنامه گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا نیز این موضوع را مطرح کرده است.

اما مقامات امریکایی گفتند: «شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد چین برای مهار انصارالله بر ایران فشار وارد کرده است، به جز بیانیه ملایمی که هفته گذشته توسط پکن منتشر شد و از «طرف های ذی ربط» خواست از عبور امن کشتی‌های در حال حرکت در دریای سرخ اطمینان حاصل کنند».

فشار دیپلماتیک بر پکن در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده و متحدانش به بمباران مواضع انصارالله در یمن در پاسخ به حداقل 33 حمله انصارالله به کشتی های تجاری در حال عبور از دریای سرخ از اواسط نوامبر ادامه می دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا