سیاسی

مشاور نخست وزیر عراق:
جدول زمانی خروج نیروهای ائتلاف را کارشناسان امنیتی تعیین می‌کنند

مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که جدول زمانی خروج نیروهای ائتلاف بین المللی به آنچه از سوی کارشناسان حوزه‌های امنیتی و نظامی ارائه شود بستگی دارد.

میدل ایست نیوز: هشام الرکابی، مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق، تأکید کرد که جدول زمانی خروج نیروهای ائتلاف  بین المللی «به آنچه از سوی کارشناسان حوزه‌های امنیتی و نظامی در کمیته عالی نظامی ارائه می‌شود بستگی دارد».

الرکابی به شبکه رسانه ای «رووداو» گفت که متخصصان «تعیین خواهند کرد که عقب نشینی چگونه خواهد بود و چه زمانی آغاز خواهد شد و پس از آن به طور رسمی بین دو کشور اعلام خواهد شد».

وی توضیح داد که پیامی که دولت امریکا برای همتای عراقی خود ارسال کرده است، بر آغاز گام های واقعی روند خروج ائتلاف بین المللی از عراق بر اساس بازه های زمانی تعیین شده توسط دو کشور عراق و امریکا متمرکز است و بر این اساس وزارت امور خارجه در خصوص چگونگی اتخاذ تدابیر مورد توافق دو کشور در خصوص “پایان نقش ائتلاف بین المللی” بیانیه ای صریح صادر کرد.

پیش از این، وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که در راستای عمل به مسئولیت ملی و با توجه به افزایش قدرت و توانمندی نیروهای عراق دولت عراق با توافق دولت امریکا موفقیت مذاکرات دو طرف که از اوت 2023 آغاز شده را اعلام می‌کند.

در این بیانیه آمده که به موجب این توافقات دو کشور کمیته عالی نظامی برای ارزیابی تهدید و خطر داعش و نیازهای عملیاتی و آنی و تقویت توان نیروهای امنیتی عراق به منظور ترسیم جدول زمانی مشخص و واضح برای تعیین مدت زمان حضور مستشاران ائتلاف بین المللی در عراق و پایان مأموریت رزمی ائتلاف علیه داعش و انتقال به مرحله روابط دوجانبه فراگیر با کشورهای عضو ائتلاف در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و امنیتی و نظامی در راستای رویکرد دولت عراق به طور خاص توافق راهبردی میان عراق و امریکا که بیانگر تمایل دوجانبه در تحقق منافع دو کشور و تقویت نقش منطقه‌ای و بین‌المللی عراق متناسب با جایگاه تاریخی آن و برقراری بهترین روابط با جامعه جهانی تشکیل دادند.

طرفین در این بیانیه بر حمایت از اقدامات این کمیته و تسهیل مأموریت آن و جلوگیری از هر چیزی که فعالیت آن را با تأخیر مواجه کند تأکید کرده‌اند و افزوده‌اند که حفظ این روند و موفقیت در فعالیت این کمیته منفعتی ملی است که موجب حفظ ثبات عراق و منطقه می‌شود.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا