خبر اولسیاسی

افزایش احتمال توافق میان حماس و رژیم صهیونیستی با تشدید تحرکات دیپلماتیک

روزنامه عبری «هاآرتص» به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که حماس و رژیم صهیونیستی در مورد اکثر مفاد توافقنامه تبادل اسرا به تفاهم رسیده اند.

میدل ایست نیوز: در حالی که جنبش مقاومت اسلامی (حماس) بر امتناع خود از مذاکره تا زمان توقف تجاوزات به نوار غزه و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز بر ادامه جنگ تا نابودی حماس تاکید می کنند، گزارش های غیر رسمی همچنان حاکی از امکان دستیابی طرفین به توافق است.

خبرنگار «الجزیره» گزارش داد که دو وزیر در شورای جنگ رژیم صهیونیستی، بنی گانتس و گادی آیزنکوت، در دیدار با خانواده‌های اسیران تاکید کردند که بازگشت اسرا در نوار غزه اولویت اصلی است.

اظهارات دو وزیری که پس از تجاوز به غزه به دولت نتانیاهو پیوستند، در حالی است که تلاش‌های میانجی‌گری برای انعقاد توافق بین جنبش حماس و دولت نتانیاهو در حال افزایش است.

روزنامه عبری «هاآرتص» به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که حماس و رژیم صهیونیستی در مورد اکثر مفاد توافقنامه تبادل اسرا به تفاهم رسیده اند و موضوع باقی مانده این است که پس از وقفه 36 روزه در جنگ، آیا آتش بس پایدار برقرار خواهد شد یا نه.

شرط های حماس برای توافق

کانال 12 اسرائیل شرط ها حماس برای معامله جدید مبادله اسرا را چنین گزارش کرد:

  • 100 اسیر فلسطینی به ازای هر اسیر اسرائیلی.
  • خروج کامل ارتش اسرائیل از نوار غزه.
  • آرامش 10-14 روزه قبل از آزادی هر اسیر اسرائیلی.
  • یک دوره آرامش دو ماهه بین هر مرحله از معامله.

ویلیام برنز، رئیس سیا، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، دیوید بارنیا، رئیس موساد و عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر قرار است در روزهای آینده در اروپا دیدار کنند تا در مورد تلاش ها برای دستیابی به توافق برای آزادی اسیران گفت وگو کنند.

انتظار می‌رود که گفت وگوهای برنز در اروپا به مکالمات تلفنی او با همتایانش، علاوه بر کار برت مک گورک، مسئول ارشد کاخ سفید در خاورمیانه، که این هفته جلسات مرتبطی را در دوحه و قاهره برگزار کرد، بستگی داشته باشد.

به گفته شبکه رسمی رژیم صهیونیستی (کان) ارسال برنز به منطقه از سوی بایدن نشان دهنده فشار امریکا برای نهایی شدن توافق مبادله اسیران و آتش بس در غزه است که به طور خاص به مرزهای لبنان هم مربوط می شود.

به گزارش این شبکه، دولت امریکا معتقد است که تنها آتش بس در نوار غزه می تواند به راه حل دیپلماتیک در شمال منجر شود.

امریکا اعلام می کند که با حزب الله لبنان جنگی نخواهد شد، به ویژه اینکه این حزب همواره گفته است که تنش در جنوب لبنان و شمال اسرائیل به دلیل تجاوزات اسرائیل به غزه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا