سیاسی

مسکو:
چشم‌اندازی برای عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه دیده نمی‌شود

فرستاده رئیس جمهور روسیه در امور سوریه گفت که هیچ پیشرفتی در موضوع خروج نیروهای نظامی ترکیه از خاک سوریه وجود ندارد و این مسئله مانع عادی شدن روابط دمشق و آنکاراست.

میدل ایست نیوز: الکساندر لاورنتیف، فرستاده رئیس جمهور روسیه در امور سوریه روز جمعه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «هیچ پیشرفتی در موضوع خروج نیروهای نظامی ترکیه از خاک سوریه وجود ندارد… حضور آنها در سوریه مانع عادی سازی روابط سوریه و ترکیه می شود… این موضوع حل اختلافات را محدود کرده است.»

به گزارش «الشرق الاوسط» لاورنتیف با بیان اینکه ترکیه تمایل خود را برای عقب نشینی از سوریه در شرایط مناسب اعلام کرده است، پرسید: اما شرایط مناسب به ویژه در زمینه حمایت آنکارا از مخالفان سوری چیست؟ آیا مخالفان سوری را در معرض خطر قرار خواهند داد؟

ترکیه متعهد به حضور نیروهای خود تا تکمیل روند سیاسی، تدوین قانون اساسی، برگزاری انتخابات و تشکیل دولت سوریه از طریق انتخابات است که تضمینی برای بازگشت امن آوارگان فراهم می کند. ارتش ترکیه در حال حاضر با توجه به حضور نیروهای کرد در مرزهای جنوبی خود، امنیت مرزهای مشترک را تضمین می کند.

مسکو بازگشت به توافقنامه آدانا در سال 1998 را پیشنهاد می کند که به ترکیه اجازه می دهد تا 5 کیلومتر در خاک سوریه برای ردیابی اعضای حزب کارگران کردستان نفوذ کند، اما آنکارا متعهد است که یگان های مدافع خلق کرد را از مرزهای خود به فاصله 30 کیلومتر و ایجاد منطقه امن به این عمق برای اسکان پناهندگان دور کند.

فرستاده روسیه در خصوص نقشه راه عادی سازی آنکارا و دمشق که تهیه آن قبلاً اعلام شده بود، گفت: «هنوز تعریف نشده است… در حال حاضر موضوع به این موضوع مربوط می شود که طرف ترکیه ای آماده نیست تا خروج نیروهای خود از سوریه را اعلام کند».

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا