سیاسی

موافقت امریکا با فروش جنگنده های F-16 به ترکیه و F-35 به یونان

همزمان با موافقت رئیس جمهور ترکیه با عضویت سوئد در سازمان ناتو، دولت بایدن نیز از عزم خود برای فروش جنگنده های F-16 به ترکیه خبر داد.

میدل ایست نیوز: پس از آنکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، مصوبه پارلمان این کشور را مبنی بر موافقت با عضویت سوئد در پیمان ناتو، دولت بایدن نیز کنگره امریکا را در جریان قصد خود خود برای فروش جنگنده های F-16 به ترکیه قرار داد.

 سی ان ان عربی با اشاره به اینکه این اقدام ترکیه سرانجام مذاکرات آرام و پیچیده بیش از یک سال را به نتیجه رساند، نوشت: وزارت خارجه امریکا روز جمعه پس از آنکه ترکیه رسما اسناد عضویت سوئد در ناتو را تصویب کرد، اعلامیه ای رسمی درباره فروش جنگنده های F-16 به ارزش 23 میلیارد دلار به ترکیه برای کنگره فرستاد.

وزارت خارجه امریکا همچنین اعلامیه ای رسمی درخصوص قصد خود برای فروش جنگنده های F-35 به  ارزش 8.6 میلیارد دلار به یونان برای کنگره این کشور ارسال کرد و انتظار می رود کنگره هردوی این توافقنامه ها را تصویب کند.

این در حالی است که وقتی سوئد و فنلاند برای اولین بار در ماه مه 2022 درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند، ترکیه به دنبال این بود که امریکا را به طور مستقیم به مذاکره بکشاند اما امریکا این اقدام را رد کرد اما در عین حال به نکته آگاه بود که در صورت لزوم از موضوع فروش جنگنده های F-16 به ترکیه به گاه ضرورت به عنوان یک اهرم و عامل نفوذ استفاده کند.

گفتنی است مجارستان نیز باید درخواست سوئد برای عضویت در ناتو را تایید کند تا این کشور بتواند به شکل نهایی به ناتو بپیوندد.

منبع
سی ان ان عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا