اجتماعیخبر اولسیاسی

واکنش‌های داخلی در عربستان به تصمیم دولت برای افتتاح فروشگاه مشروبات الکلی

خبر اجازه فروش مشروبات الکلی در عربستان سعودی، البته فقط به «دیپلمات‌های غیرمسلمان»، واکنش‌های متفاوتی را در محافل عربستانی و منطقه ای برانگیخت.

میدل ایست نیوز: خبر اجازه فروش مشروبات الکلی در عربستان سعودی، البته فقط به «دیپلمات‌های غیرمسلمان»، واکنش‌های متفاوتی را در محافل عربستانی و منطقه ای برانگیخت.

به گزارش «بی بی سی» خبر منتشر شده از سوی رویترز و خبرگزاری فرانس پرس هنوز از سوی هیچ یک از نهادهای رسمی دولتی عربستان سعودی، نه تایید شده و نه تکذیب.

این خبر که توسط این دو آژانس منتشر شده است تأیید می کند که عربستان سعودی اولین فروشگاه فروش مشروبات الکلی را در پایتخت ریاض، به ویژه در خیابان سفارت در محله دیپلماتیک، که شامل سفارتخانه های چندین کشور است، افتتاح خواهد کرد. این منطقه محله ای است نزدیک به چندین تأسیسات و ساختمان های دولتی مانند دربار سلطنتی و هیئت دولت و مجلس شورا.

این اقدام یک تغییر عمده در سیاست داخلی عربستان محسوب می شود که فروش مشروبات الکلی را از دوران پادشاه عبدالعزیز آل سعود در دهه 1950 مطلقا ممنوع کرده است.

جنجال در شبکه های اجتماعی

بین طرفداران و مخالفان، نظرات در شبکه های اجتماعی، به ویژه در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) تقسیم شد، و هشتگ هایی مانند: «شولوم شراب فروش» و «عربستان ـ تایلند» ترند شد.

بیشتر مخالفت‌ها از سوی چهره‌های اپوزیسیون عربستان مقیم خارج از کشور، مانند علیاء الحویتی، چهره مخالف سعودی و سعید بن ناصر الغامدی، روحانی سعودی، صورت گرفت.

علیاء الحویتی در کلیپ های مختلف خود در پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) گفت: شما از مرکز قدسی صحبت می کنید و اکنون فروش مشروبات الکلی را علناً مجاز می دانید، اگرچه قبلاً وجود داشته است.

این نیروی اپوزیسیون عربستان که مقیم لندن است، تصریح کرد که مخالف توسعه و تمدن نیست و خاطرنشان کرد که هرکس می خواهد در تمدن از غرب تقلید کند، باید از آن در برگزاری انتخابات، ساختن کشور مدنی، آزادی عقیده و سازندگی، موسسات فرهنگی و ورزشی و بهبود پزشکی و آموزش، یعنی در اموری که عربستان را به یک کشور متمدن رقابتی تبدیل می کند، نه در جهت دادن جامعه عربستان به سمت انحراف، انحطاط و مشروبات الکلی پیروی کند.

به نوبه خود، سعید بن ناصر الغامدی روحانی سعودی در حساب کاربری خود نوشت که پیش از این مشروبات الکلی در چمدان های دیپلماتیک به سفارتخانه ها می رسید و اکنون بازار بزرگی برای آن درست می شود و سازمان امر به معروف و نهی از منکر هم نظارتی بر آن ندارد چون مسئولین این نهاد – به گفته الغامدی – یا زندانی یا برکنار شدند.

از سوی دیگر، حسین الغاوی، روزنامه نگار عربستانی، از تصمیم جدید فروش مشروبات الکلی در محله دیپلماتیک دفاع کرد و غوغایی که پیرامون این موضوع به راه افتاد را غافلگیرکننده و کمپین هایی که علیه سعودی ها در این زمینه به راه انداخته می شود را پوچ توصیف کرد.

وی افزود: این دیپلمات ها مدت زیادی است که مشروبات الکلی مصرف می کنند و این موضوع جدیدی نیست چرا که در هواپیماها و در چمدان های دیپلماتیک مشروبات الکلی منتقل می کردند.

این روزنامه نگار سعودی توضیح داد که این منجر به ظهور یک “بازار آزاد” (به معنای بازار سیاه) شد که از طریق آن بطری های مشروبات الکلی که توسط دیپلمات های کشورهایشان آورده می شد فروخته می شد. وی با اشاره به اینکه دو مکان مقدس در عربستان مکه و مدینه هستند و شهرهایی مانند ریاض و جده دارای سفارتخانه، مقیم خارجی و نمایندگی خارجی هستند، خاطرنشان کرد: اقدامات جدید بازار سیاه عربستان را محدود می کند.

تیم «بی بی سی عربی» سعی کرد با چندین مقام دیپلماتیک در داخل عربستان سعودی ارتباط برقرار کند تا نظر آنها را در مورد تصمیم جدید جلب کند، اما این مقامات حاضر به صحبت در مورد این موضوع نشدند.

فروش مشروبات الکلی در عربستان سعودی چگونه است؟

غیرمسلمانان می توانند مشروبات الکلی را از طریق فروشگاهی که قرار است در هفته های آینده باز شود، با باز کردن یک حساب کاربری در یک اپلیکیشن مخصوص موبایل که کد دسترسی وزارت امور خارجه عربستان را به دیپلمات می دهد، خریداری کنند.

با این حال، خرید مشروبات الکلی نامحدود نخواهد بود، زیرا دیپلمات هایی که مایل به خرید هستند باید سهمیه ماهانه خود را لحاظ کنند. این اقدام که قصد دارد به بازار سیاه مشروبات الکلی پایان دهد، به خصوص که با گشودن این فروشگاه، نظارت بر چمدان های دیپلمات ها و جلوگیری از ورود مشروبات الکلی تشدید می شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، به هر فردی که کمتر از بیست و یک سال سن نداشته باشد، ماهانه 240 امتیاز داده می شود که به ازای هر لیتر مشروبات الکلی، شش امتیاز کسر می شود.

قیمت یک بطری مشروبات الکلی در بازار سیاه عربستان صدها دلار امریکاست، اگرچه قیمت آن در بازار عادی از ده ها دلار فراتر نمی رود. بنابراین، برخی از مردم به تولید این نوشیدنی‌ها به‌ویژه شراب در خانه روی آوردند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند برای تهیه آن به بحرین بروند و در آنجا با قیمت‌هایی بسیار کمتر از قیمت بازار سیاه عربستان بنوشند.

عربستان سعودی اخیرا شاهد افتتاح یک “بار” برای فروش نوشیدنی های غیرالکلی در ماه رمضان گذشته بود، اما اقدامات جدید که فروش مشروبات الکلی را در فروشگاهی که برای دیپلمات ها در نظر گرفته شده اجازه می دهد، به هیچ وجه به این معنی نیست که سیاست پادشاهی در رابطه با آن تغییر کرده است، زیرا قوانین منع مشروبات الکلی همچنان به قوت خود باقی هستند. عربستان سعودی، داشتن یا مصرف مشروبات الکلی را با حبس، شلاق یا اخراج از کشور مجازات می کند.

این پیشرفت جدید بخشی از تلاش‌های محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای تبدیل عربستان به مرکزی برای تجارت، گردشگری و سرگرمی است. با این حال، سرعت تحولی که کشور شاهد آن است، با همه تغییرات اجتماعی که در سال های اخیر رخ داده و شتاب گرفته، بسیار چشمگیر است.

منبع
BBC

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا