خبر اولسیاسی

گمانه‌زنی رسانه‌های امریکایی درباره پاسخ واشنگتن به کشته شدن 3 سربازش در اردن

رئیس جمهور امریکا، پس از کشته شدن 3 سرباز امریکایی در مرز سوریه و اردن، از مشاوران خود خواسته گزینه های پاسخ برای جلوگیری از هرگونه حمله بیشتر علیه نیروهای امریکایی را آماده کنند.

میدل ایست نیوز: وب سایت پولیتیکو به نقل از مقامات امریکایی نوشت که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، پس از کشته شدن 3 سرباز امریکایی و مجروح شدن 40 تن دیگر در حمله هواپیمای بدون سرنشین در مرز سوریه و اردن، از مشاوران خود خواسته گزینه های پاسخ برای جلوگیری از هرگونه حمله بیشتر علیه نیروهای امریکایی را آماده کنند.

این مقامات ــ چنان که «الجزیره» از «پولیتیکو» نقل کرده ــ گفتند که گزینه های پاسخی که به وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) ارائه شده است شامل حمله به تأسیسات دریایی ایران در آب های منطقه و «عناصر وابسته به ایران در سوریه و عراق» است.

آنها افزودند که پاسخ امریکا به احتمال زیاد به صورت موجی علیه گروهی از اهداف خواهد بود و خاطرنشان کردند که پاسخ ممکن است ظرف دو روز از تاریخی که بایدن برای چنین عملیات نظامی چراغ سبز نشان دهد آغاز شود.

به نوبه خود، نیویورک تایمز به نقل از مقامات امریکایی گفته است که احتمال حمله مستقیم به ایران کمتر است و ارتش امریکا برنامه‌هایی برای حمله به مستشاران نظامی ایرانی در عراق و سوریه در صورت کشته شدن نیروهای امریکایی توسط گروه های وابسته به ایران ایران طراحی کرده است.

رئیس‌جمهور امریکا دیروز دوشنبه گفت که تیم امنیت ملی‌اش در جریان نشستی در کاخ سفید آخرین تحولات حمله به پایگاه امریکایی در شمال شرق اردن را به او اطلاع داده است.

از سوی دیگر، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از برخی مقام‌هایی که نامشان ذکر نشده گزارش داد که پاسخ ایالات متحده به حمله پهپادی به پایگاه نیروهای آمریکایی در اردن «احتمالا قدرتمندتر از حملات تلافی‌جویانه قبلی امریکا در عراق و سوریه خواهد بود».

حمله یک پهپاد انتحاری به پایگاه نیروهای امریکایی در شمال شرقی اردن و در نزدیکی مرز سوریه روز یکشنبه رخ داد و به کشته شدن سه نظامی آمریکایی و جراحت بیش از ۴۰ نفر دیگر منجر شد.

سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه دولت جو بایدن برای پاسخ به این حمله تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد، به اجتناب واشینگتن از تشدید تنش اشاره کرده و به نقل از چند مقام گزارش داده است که پاسخ آمریکا شدید خواهد بود اما پنتاگون و کاخ سفید مراقب بوده‌اند که هیچ نشانه‌ای درباره چگونگی این پاسخ بروز ندهند.

یک مقام امریکایی نیز به این شبکه تلویزیونی گفت یکی از دلایل عدم صراحت و عدم شفافیت مقام‌های مختلف درباره عامل اصلی حمله پهپادی به «برج ۲۲» حفظ اصل غافلگیری برای پاسخ است.

مقام‌های پنتاگون و کاخ سفید گفته‌اند ارزیابی‌های اولیه نشان از دست داشتن «کتائب حزب‌الله عراق» یا یکی دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در حمله پهپادی روز یکشنبه است.

سی‌ان‌ان همچنین به نقل از مقام‌های رسمی گزارش داد که «بعید است ایالات متحده داخل ایران را هدف قرار دهد».

برخی منابع و مقام‌ها نیز به به سی‌ان‌ان گفته‌اند پاسخ واشینگتن لزوما محدود به یک کشور یا یک روز نخواهد بود.

بایدن – در توییتی که در وب سایت ایکس منتشر شد – اضافه کرد که مسئولین این حمله در زمان و روشی که ایالات متحده انتخاب کرده است، پاسخگو خواهند بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا