خبر اولسیاسی

وزیر خارجه قطر:
به طرحی درباره مبادله اسرا رسیده‌ایم که با حماس در میان خواهیم گذاشت

نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر خبر داد که مذاکرات در پاریس در خصوص توافق احتمالی مبادله اسرا بین گروه های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی شاهد پیشرفت بوده است.

نکات برگزیده مطلب
  • دو طرف باید از این فرصت استفاده کنند تا به معادله ای برای پایان دادن همیشگی به نزاع برسند.
  • قطر یک طرف درگیری نیست، بلکه یک میانجی است و بر خلاف آنچه برخی می گویند نفوذی بر حماس ندارد.
  • معتقدم که ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ممکن است به آتش‌بس دائمی در آینده بینجامد، و این چیزی است که همه ما به دنبال آن هستیم.
  • قطر این پیشنهادها را به حماس ارائه خواهد کرد به این امید که حماس با آنها موافقت کند، زیرا این تنها راه توقف جنگ و بازگشت «گروگان»هاست.
  • توقف جنگ دیگر تنها یک خواسته فلسطین نیست، بلکه یک خواسته منطقه ای است.
  • قطر در حال حاضر با گروه انصارالله میانجیگری نمی کند، بلکه در حال مذاکره با ایران در خصوص تحولات منطقه است.

میدل ایست نیوز: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر گفت: مذاکراتی که روز یکشنبه در پاریس پایتخت فرانسه در خصوص توافق احتمالی مبادله اسرا بین گروه های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی انجام شد، شاهد پیشرفت بوده است و دو طرف باید از این فرصت استفاده کنند تا به معادله ای برای پایان دادن همیشگی به نزاع برسند.

به گزارش «الجزیره» وی روز دوشنبه – در جلسه بحث و گفتگو در «شورای آتلانتیک» – افزود که قطر یک طرف درگیری نیست، بلکه یک میانجی است و بر خلاف آنچه برخی می گویند نفوذی بر حماس ندارد.

محمد بن عبدالرحمن گفت که قطر از همان لحظه اول برای بازگرداندن اسرا تلاش کرد حرکت کرد و با ابزار دیپلماسی در اواخر نوامبر گذشته موفق شد 109 اسیر را بازگرداند، قبل از اینکه مسائل مسیر پیچیده تری را طی کند.

نخست وزیر قطر در خصوص شرایطی که حماس برای ازسرگیری مذاکرات تعیین کرده است، خاطرنشان کرد که جنبش قبل از آغاز مذاکرات نیازمند توقف کامل درگیری است، اما من معتقدم که ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ممکن است به آتش‌بس دائمی در آینده بینجامد، و این چیزی است که همه ما به دنبال آن هستیم.

وی گفت که نقش اصلی میانجی این است که طرفین را دور هم جمع کند تا از بمباران نوار غزه جلوگیری شود، از کشتار غیرنظامیان بیشتر جلوگیری شود و زندانیان به خانواده هایشان بازگردانده شوند.

وی افزود: معتقدم آنچه در حال حاضر در غزه شاهد آن هستیم منجر به بازگشت اسرا نخواهد شد و دیروز پیشرفت خوبی در بازگشت امور به مسیر اصلی داشتیم.

اما وی با تاکید بر اینکه این وضعیت به معنای دستیابی به توافق سریع نیست، گفت: دولت قطر این پیشنهادها را به حماس ارائه خواهد کرد به این امید که حماس با آنها موافقت کند، زیرا این تنها راه توقف جنگ و بازگشت «گروگان»هاست.

آل ثانی درباره احتمال واکنش امریکا به حمله روز یکشنبه در مرز اردن و سوریه که منجر به کشته و زخمی شدن نظامیان امریکایی شد، گفت: آنچه رخ داده محکوم است زیرا حاکمیت اردن را نقض می کند و مانع تلاش های ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش می شود.

وی با بیان اینکه آنچه اتفاق افتاد بخشی از تشدید تنش‌هایی است که سه ماه است در منطقه رخ داده است و امیدواریم که بر تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم تأثیری نداشته باشد، تاکید کرد که قطر هیچ حمله‌ای را در منطقه تشویق نمی‌کند.

وی افزود: هرگونه واکنش امریکا باعث افزایش تنش منطقه‌ای می‌شود و تنها راه برای توقف تشدید، توقف تجاوز به غزه است.

وی تاکید کرد: توقف جنگ دیگر تنها یک خواسته فلسطین نیست، بلکه یک خواسته منطقه ای است. از آنجا که قابل قبول نیست که یک ملت به دلیل عملیاتی که توسط یک گروه خاص انجام شده مجازات شوند، و افزود که اگر حماس پیشنهاد فعلی را رد کند، قطر سعی خواهد کرد به دنبال راه دیگری برای تأیید توافق احتمالی باشد.

وی با اشاره به اینکه هر یک از طرفین پیشنهادی را ارائه کرده اند، خاطرنشان کرد: میانجی ها در تلاش هستند تا این پیشنهادات را با هم تطبیق دهند که موضوع آسانی نیست.

شیخ محمد بن عبدالرحمن تأکید کرد که میزبانی دوحه از یک دفتر سیاسی برای جنبش «به این معنا نیست که باید از آن به عنوان یک اهرم فشار استفاده شود، زیرا ما نقش صادقانه و شفاف ایفا می کنیم و با هماهنگی با این دفاتر از این دفاتر استفاده مثبت می کنیم. ایالات متحده، و ما از طریق این دفتر موفق شده ایم در جنگ های قبلی آتش بس برقرار کنیم. همانطور که قبلاً در مورد طالبان اتفاق افتاد.

نخست وزیر قطر در پاسخ به سوالی درباره موافقت رژیم صهیونیستی برای کاهش موانع ورود کمک‌ها به نوار غزه، گفت: جای تاسف است که اسرائیل از کمک‌ها به عنوان ابزار فشار در مذاکرات استفاده می‌کند.

وی افزود: آنچه در غزه شاهد آن هستیم بی سابقه است، مردم از گرسنگی می میرند و سرپناهی ندارند و حتی مناطق امن و راهروهایی که تعیین شده بود بمباران شده است.

وزیر خارجه قطر در خصوص تحولات دریای سرخ با بیان اینکه قطر در حال حاضر با گروه انصارالله میانجیگری نمی کند، بلکه در حال مذاکره با ایران در خصوص تحولات منطقه است، تاکید کرد: قطر امیدوار است همه از روابط خود برای جلوگیری از تشدید تنش استفاده کنند. و اینکه موضوع در مورد حوثی ها از کنترل خارج نمی شود و مانع تجارت در دریای سرخ می شود.

وی با بیان اینکه امنیت حمل و نقل دریایی برای قطر، منطقه و جهان بسیار مهم است و دستکاری در آن غیرقابل قبول است.

آل ثانی درباره انتقاد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از کشور قطر، گفت: نمی‌خواهد درباره این اظهارات اظهار نظر کند و قطر از نتانیاهو یا دیگران انتظاری دارد، اما نقش خود را کاملاً درک می‌کند و به آن اعتقاد دارد. با همه صادق و شفاف است و نقش ما ثابت کرده است که منجر به نتیجه می شود.

نخست وزیر قطر در خصوص رد راه حل دو دولتی از سوی نتانیاهو ، تنها راه برقراری صلح در منطقه را راه حل دو کشوری دانست و تاکید کرد که این راه حل مورد قبول کل منطقه است اما نیازمند شرکای دو طرف است.

وی با بیان اینکه جنبش حماس پس از توافق اسلو مانعی بر سر راه حل دو کشوری نبود، خاطرنشان کرد: اسرائیل طرفی است که مانع از دستیابی به این راه حل می شود زیرا زمانی که ابتکار عربی در سال 2002 با آن پیشنهاد شد با آن موافقت نکرد.

وی افزود: «ما از صلح و ایجاد یک کشور فلسطینی که در صلح در کنار اسرائیل زندگی می کنند، حمایت می کنیم. ما اولین کشور شورای همکاری بودیم که پس از امضای توافقنامه اسلو، دفتر مبادلات تجاری با اسرائیل افتتاح کردیم، اما زمانی که صلح به پایان رسید، آن را تعطیل کردیم».

وی در خصوص ضرورت خروج حماس از نوار غزه گفت: تنها راه برقراری صلح این است که دو ملت در کنار یکدیگر زندگی کنند و تلاش می کنیم برای کسانی که این موضوع را قبول ندارند راه حل ارائه دهیم.

وزیر خارجه قطر درباره نقش آینده حماس در غزه تاکید کرد که موضع قطر این است که نوار غزه را نمی توان از کرانه باختری جدا کرد و باید یک دولت توسط فلسطینی ها انتخاب شود تا با هم حکومت کنند و افزود: نه قطر و نه هیچ کس دیگری نمی تواند چیزی را به فلسطینیان دیکته کنند.

وی در خصوص خلع سلاح کشور آینده فلسطین نیز گفت: هر طرح صلحی باید شامل تضمین های امنیتی برای هر دو طرف باشد تا هیچ یک طرف مقابل را تهدید نکند.

وی گفت: قطر هرگونه حمله به زنان را محکوم می کند و تمام تلاش خود را برای آزادی گروگان ها انجام می دهد که از همان لحظه اول انجام دادیم، اما همه چیز به سمت دیگری پیش رفت و سپس راهی را در پیش گرفتیم که منجر به راه اندازی  گروه اول گروگان ها شد.

وی افزود: پیام من به خانواده گروگان‌ها این است که ما متعهد به آزادی بقیه گروگان‌ها هستیم و امیر قطر دستور داده که تمام تلاش خود را برای رسیدن به این هدف انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما متعهد هستیم که جان بیگناهان را بدون توجه به سر و صدایی که اینجا و آنجا بلند می شود نجات دهیم.

 

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا