اقتصادی

وزارت برنامه ریزی عراق:
درآمد سرانه عراقی‌ها امسال افزایش می‌یابد

وزارت برنامه ریزی عراق اعلام کرد درآمد سرانه عراقی ها 8 میلیون دینار در سال است و این رقم امسال افزایش خواهد یافت.

میدل ایست نیوز: وزارت برنامه ریزی عراق تاکید کرد متوسط درآمد سرانه عراقی ها در سال گذشته (2023) بین 7 تا 8 میلیون دینار (5.3-6.3 هزار دلار) برآورد شده در حالی که نرخ درآمد سرانه در میان اقشار مختلف جامعه عراق متفاوت بوده است و انتظار می رود میانگین این درآمد، در سال 2024 بهبود قابل ملاحظه ای داشته باشد.

به گزارش الفرات نیوز، وزارت برنامه ریزی عراق با اشاره به اینکه شاخص ها از بهبود اقتصاد ملی کشور حکایت دارند؛ اعلام کرد: اقدامات دولت و بانک مرکزی عراق در کاهش و ثبات یافتن شاخص های تورم و کاهش میانگین آن در دو سال گذشته موثر بوده است به طوری که نرخ ترم از شش درصد در سال 2021 به پنج درصد در سال 2022 کاهش یافته است و در سال 2023 این نرخ کمتر از چهار و نیم درصد (4.4) بوده است .

عبدالزهره الهنداوی، سخنگوی رسمی وزارت برنامه ریزی عراق در این خصوص گفت: میانگین درآمد سرانه از تقسیم میزان و حجم درآمدها یا منابعی که برای کشور حاصل می شود بر تعداد جمعیت استخراج و محاسبه می گردد و از این رو می توانیم بگوییم میانگین درآمد سرانه سالانه بین 7 تا 8 میلیون دینار طی سال گذشته در نوسان بوده است و کشور عراق به درآمدهای مالی خوبی دست پیدا کرده است.

وی افزود: درآمد سرانه 7 تا 8 میلیون دیناری شامل همه جمعیت عراق نمی شود چرا که افراد درآمدی یکسان یا مساوی نداشته اند و قطعا بین گروه ها و قشرها اختلافات درآمدی وجود دارد و با توجه به عوامل گوناگون گروه ها و بخش هایی وجود دارند که میانگین درآمد سالانه آنها ممکن است بین 3 تا 5 میلیون دینار و قشرهایی نیز درآمدشان 10 میلیون دینار و چه بسا تا 20 میلیون دینار در سال بوده باشد.

سخنگوی وزارت برنامه ریزی در پایان خاطر نشان کرد: تفاوت و نبود مطابقت در آمار و ارقام به ماهیت کار و مدارک تحصیلی هر فرد نیز مربوط می شود که ممکن است برخی بیش از یک شغل داشته باشند و  درآمد سالیانه آنها با توجه به این عوامل دستخوش افزایش یا کاهش شود. از سوی دیگر بهبود میانگین درآمد به سطح خدماتی که فرد دریافت می کند نظیر آب و برق، بهداشت، حمل و نقل و سایر نیازها نیز مرتبط است.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا