خبر اولسیاسی

سفیر انگلستان در بغداد:
مأموریت خود برای آموزش و تقویت نیروهای عراقی را به پایان رسانده‌ایم

سفیر بریتانیا در عراق وضعیت امنیتی عراق را خوب توصیف کرد و گفت که کشورش در حال وارد شدن به «مرحله چهارم» در روابط با عراق است.

میدل ایست نیوز: استفن هیچن، سفیر بریتانیا در عراق، در گفت‌وگو با روزنامه رسمی «الصباح» عراق گفت: «بریتانیا در آستانه ورود به «شراکت برابر» با عراق است که مرحله چهارم روابط پس از مرحله قیمومیت بریتانیا در سال 1921، مرحله جمهوری، و مرحله پس از سال 2003 است و افزود که «بریتانیا به دنبال تعمیق و گسترش روابط – نه تنها در سطح پرونده امنیتی – بلکه در سطح چالش‌های مشترک، خواه زیست محیطی یا اقتصادی است.»

وی افزود: انگلستان در جنگ با داعش تا زمان پیروزی «که یک دستاورد کاملا عراقی بود» حمایت های لازم را از عراق انجام داد و اکنون می خواهد این حمایت ها را گسترش دهد.

سفیر بریتانیا با اشاره به اجرای موفق انتخابات اخیر در عراق گفت که «تثبیت دموکراسی در عراق به چندین عامل از جمله حاکمیت قانون و اعتماد شهروندان به نهادها و آزادی مطبوعات» نیاز دارد و افزود که دموکراسی در عراق «جدید و متولد شده در شرایط سخت» است.

وی ادامه داد: وضعیت امنیتی کشور نسبت به سال‌های گذشته بهتر است و شرایط برای ساختن آینده و سرمایه‌گذاری در کشور و ایجاد انگیزه در عراقی‌های خارج از کشور برای بازگشت به کشورشان و اجرای پروژه‌های خود در آنجا مناسب شده است».

وی تاکید کرد: «بریتانیا افتخار می کند که ماموریت خود را برای آموزش و تقویت نیروهای عراقی به پایان رسانده است و مایل نیست اشتباهات خود را که 12 سال پیش رخ داد تکرار کند، اما در عین حال به این واقعیت متعهد است که تصمیم درباره خروج نیروهای ائتلاف تصمیمی «کاملا عراقی» است و آیا در این باره اجماع وجود دارد یا نه؟».

وی افزود: «انگلستان می‌خواهد روابط خود با عراق را به یک سری روابط امنیتی و نظامی دوجانبه تبدیل کند به این ترتیب که هماهنگی آنها آینده ای روشن داشته باشد چون شرایط و عرصه عراق برای انگلستان بسیار مهم است».

وی افزود که مذاکره با طرف امریکایی و ورود به مرحله خروج نیروهای ائتلاف از عراق در حالی که حملات به پایگاه های امریکا ادامه دارد بسیار دشوار خواهد بود.

وی تصریح کرد: گروه ارتباط با اقتصاد عراق (IECG) به ریاست بریتانیا و فرانسه و عضویت در بانک جهانی و گروهی از کشورهای دیگر مانند ایالات متحده و ژاپن برای ارائه مشاوره به دولت عراق و مشاوران آن در امور اقتصادی برای بهبود فضای سرمایه گذاری و ثبات در عراق شکل گرفته است.

هیچین افزود: «بریتانیا در حال تلاش برای احیای «شورای فرهنگی بریتانیا» است که برای هماهنگی بین دانشگاه‌های بریتانیا و عراق کار می‌کند و علاوه بر اعطای بورسیه تحصیلی، در عرصه آموزش زبان انگلیسی خدمات می دهد.

سفیر بریتانیا افزود که فساد در همه کشورهای جهان وجود دارد، اما در عراق این پدیده بزرگ و عمیقی است که اعتماد شهروندان را به دولت تضعیف می کند و مقابله با این پدیده علی رغم تلاش های نخست وزیر آسان نیست.

وی گفت که کشورش به عراق در راه اندازی واحد ارزیابی مالی و پیوستن به مجموعه «اگمونت» که امکان تبادل اطلاعات مالی با 170 کشور را فراهم می کند، کمک می کند.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا