خبر اولسیاسی

چرایی تصویب سنگین‌ترین بودجه نظامی در تاریخ اردن

همزمان با اوج‌گیری تنش‌ها در منطقه، مجلس اردن با وجود کسری مالی شدید، بزرگترین بودجه نظامی تاریخ این کشور را به ارزش دو میلیارد دلار تصویب کرد.

میدل ایست نیوز: جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه نقش اساسی در تعیین بودجه عمومی سال 2024 اردن داشته است به طوریکه امان بودجه خود را طوری بسته است که  اقتصاد محلی این کشور قادر به مقابله با اثرات و پیامدهای جنگ باشد.

به گزارش الجزیره، مجلس نمایندگان اردن با اکثریت آراء یعنی 89  رای از مجموع 114 رای در حالی لایحه بودجه عمومی این کشور را تصویب کرد که بخش اعظمی از این بودجه به هزینه های نظامی  اختصاص یافته و  این موضوع در تاریخ اردن بی سابقه است.

اردن با وجود تجربه کردن شرایط سخت اقتصادی، میزان هزینه های دفاعی در بودجه جدید را به شکل قابل توجهی افزایش داده و به حدود دو میلیارد دلار از مجموع 17 میلیارد دلار رسانده است.

بر اساس ارقام رسمی اداره کل بودجه اردن، هزینه های نظامی این کشور سالانه بیش از 1.8 میلیارد دلار است که 5 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و اردن از نظر هزینه های نظامی در منطقه در مقایسه با این تولید در رتبه پنجم  قرار دارد.

 اوضاع ژئوپلتیک منطقه:

به گفته ناظران، تحولات اوضاع نظامی و امنیتی در منطقه، اردن را مجبور به افزایش حجم هزینه های نظامی و نوسازی تسلیحات و تجهیزات نظامی خود کرده است.

مأمون ابو نوار کارشناس نظامی و سرلشکر بازنشسته شرایط  ژئو پلیتیک کنونی را علت اصلی افزایش بودجه نظامی اردن دانست و تاکید کرد انتظارات درباره احتمال وقوع یک درگیری منطقه ای یا وقوع تحولات نظامی یا امنیتی ما را مجبور به افزایش بودجه نظامی می کند.  بنابراین با وجود اینکه هزینه های مالی مدرن سازی تسلیحات و تجهیزات نظامی اردن بالاست اما نیروهای مسلح اردن به شدت نیازمند انجام این نوسازی تجهیزات است.

این کارشناس نظامی با اشاره به تهدیدات مربوط به مرزهای شمالی اردن با سوریه در زمینه قاچاق مواد مخدر یا سلاح از طریق پهپادها تصریح کرد پهپادها مفاهیم جنگ را تغییر داده اند و این امر باعث می شود اردن نیاز فوری به سکوهای پرتاب موشک هایی نظیر پاتریوت داشته باشد که در صورت وقوع هرگونه منازعه، قادر به تهدید و دارای قدرت بازدارندگی باشد.

بودجه حمایتی:

محمد الدسیس وزیر دارایی اردن طی سخنانی در مجلس اردن در دفاع از افزایش بودجه تاکید کرد تهیه پیش نویس قانون افزایش بودجه نظامی، تحت شرایط بی سابقه ناشی از تجاوزات اسرائیل به غزه و کرانه اشغالی باختری صورت گرفت. موضع قاطع اردن به دلیل ارتباط با فلسطین از لحاظ عاطفی، تاریخی و ارتباطی که شبیه به ارتباط میان اعضای یک بدن است؛ موید این مطلب است که اردن در خط مقدم مدافعان مسائل عربی و اسلامی باقی خواهد ماند.

این نماینده اردنی تاکید کرد: بودجه سال 2024 طوری تنظیم شده است که به لحاظ تاریخی بیشترین میزان این بودجه به هزینه های تجهیزات امنیتی و نیروهای مسلح اختصاص یافته است و این اقدام در واقع به مثابه نوعی حمایت از موضعگیری سیاسی اردن در دفاع از حق غزه و کودکان آن و  مسجد الاقصی و مقدسات آن است.

تصویب بودجه جدید در مجلس اردن به فاصله چند هفته بعد از توافق این کشور با صندوق بین‌المللی پول در خصوص یک برنامه اصلاحی 4 ساله به ارزش 1.2 میلیارد دلار صورت می گیرد.

از سوی دیگر، عامر الشوبکی کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تهدیدات در مرزهای شمالی با سوریه و مرزهای غربی با رژیم اشغالگر اسرائیل و تلاش برای بی ثبات کردن اردن و تحرکات یگان‌های مختلف نظامی در طول مرزها با سوریه و  فلسطین اشغالی، همه و همه به افزایش هزینه های مالی نیروهای مسلح اردن منجر شده است. با توجه به تأثیر اقدام اردن به تصویب بزرگترین بودجه نظامی این کشور با توجه به شرایط سخت اقتصادی، این موضوع می تواند بر هزینه های بخش های مهمی مانند بهداشت و آموزش تأثیر منفی بگذارد به ویژه که کسری بودجه به 114 درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است .

گفتنی است اردن با رژیم صهیونیستی 400 کیلومترمرز مشترک دارد، اما افزایش حجم بودجه نظامی تنها به علت اقدامات و تحرکات این رژیم نیست بلکه اردن چند سالی است که مرزهایش در شمال و شرق ملتهب و متلاطم است و با موضوع قاچاق مواد مخدر و حضور «شبه‌نظامیان» در این مرزها دست و پنجه نرم می کند.

ارتش اردن متشکل از نیروهای زمینی و یگانهای ویژه، گارد سلطنتی، نیروهای پیاده نظام، رسته های تعمیر و نگهداری تسلیحات، زره پوش ها، یگانهای توپخانه، پدافند هوایی و مهندسی، نیروی هوایی و نیروی دریایی است. در همین حال نیروی هوایی این کشور260 فروند هواپیمای نظامی شامل 46 جنگنده و 74 هواپیمای تهاجمی و چندین فروند هواپیمای ترابری نظامی و آموزشی دراختیار دارد.

 

منبع
الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا