سیاسی

بررسی روابط دو جانبه و اوضاع منطقه در دیدار وزیر دفاع ترکیه با نخست وزیر عراق

وزیر دفاع ترکیه امروز با نخست وزیر عراق در بغداد دیدار کرد که طی آن بر تقویت روابط دو کشور همسایه به ویژه همکاریهای امنیتی تاکید شد.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی در این دیدار با اشاره به اینکه امنیت عراق و ترکیه و همچنین دیگر همسایگان به یکدیگر پیوسته است؛ بر اهیمت انجام اینگونه سفرها به منظور هماهنگی و تفاهم بیشتر میان دو کشور به ویژه در زمینه های امنیت و ثبات تاکید کرد.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، السودانی همچنین بر پایبندی کشورش به اصول قانون اساسی مبتنی بر ممانعت از هرگونه استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه و همچنین مخالفت با هرگونه آسیب زدن به حاکمیت یا هرگونه اقدام برای تسویه حساب در خاک عراق تاکید کرد و افزود: عراق در همین خصوص اقدامات زیادی به ویژه در نوار مرزی مشترک با ترکیه انجام داده است .

السودانی در ادامه بر اهمیت محافظت از امنیت کشور سوریه و مرتبط بودن امنیت ملی آن با امنیت ملی کشورهای عراق و ترکیه و همچنین لزوم هماهنگی میان دو کشور به منظور ایجاد شرایط باثبات برای اجرای پروژه های مهمی نظیر جاده توسعه استراتژیک که شامل خطوط راه آهن و بزرگراههای متصل کننده بندر بزرگ فاو در شهر بصره به مرز جنوبی ترکیه است؛ تاکید کرد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام اردوغان رئیس جمهور ترکیه به مقامات عراقی، بر تمایل کشورش برای حفظ روابط و همکاریها با عراق و پافشاری بر هماهنگی های مشترک امنیتی در زمینه های  اطلاعاتی و مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

وی از اهتمام و توجه دولت ترکیه به پروژه راهبردی توسعه راه خبر داد و آن را یکی از طرحهای امیدوار کننده توصیف کرد که موجب توسعه و آبادانی عراق، ترکیه و کشورهای همسایه خواهد شد.

در این دیدار دو طرف، حوادث خونبار غزه، تداوم تجاوزات وحشیانه رژیم اشغالگر به ملت فلسطین و مانع تراشی این رژیم در راه برقراری آتش بس و همچنین اهمیت ایفای نقش حقیقی جامعه جهانی و قدرت های بزرگ در این زمینه را برای نجات ملت فلسطین در برابر جنایات نسل کشی و سیاست گرسنه نگه داشتن مردم فلسطین مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا