خبر اولسیاسی

در دیدار وزیر دفاع ترکیه مطرح شد؛
تاکید رشید بر لزوم توقف حملات به اراضی عراق

رئیس جمهور عراق در دیدار وزیر دفاع ترکیه بر لزوم احترام به حاکمیت عراق، توقف تجاوزات نظامی به اراضی عراق از جمله شهرهای اقلیم و حل اختلافات بین دو کشور از طریق گفت وگو تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق امروز در بغداد میزبان یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه بود.

براساس بیانیه ریاست جمهوری عراق، دو طرف درباره راه های توسعه و تقویت روابط دوجانبه و همکاری مشترک به ویژه در حوزه امنیتی و داده های اطلاعاتی در راستای خدمت به امنیت و ثبات دو کشور رایزنی کردند.

پرونده آب و تبادل تجاری در راستای تامین منافع مشترک دو ملت عراق و ترکیه از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بود.

رئیس جمهور عراق بر لزوم حل مشکلات مرزی و پرونده های امنیتی بین دو کشور از طریق همکاری، رایزنی و هماهنگی متقابل و تشکیل کمیته های امنیتی از سوی دو کشور برای تعیین مشکل و ایجاد راه حل های لازم و مخالفت با اقدامات یکجانبه در حل اختلافات و این مساله که عراق منبعی برای تهدید کشورهای همجوار یا سایر کشورها باشد، تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق بر لزوم احترام به حاکمیت عراق، توقف تجاوزات نظامی به اراضی عراق از جمله شهرهای اقلیم، حل اختلافات بین دو کشور از طریق گفت وگو و تداوم دیدارها برای تحکیم امنیت و ثبات ملت های منطقه تاکید کرد.

وی به پرونده آب نیز اشاره کرد و گفت که عراق شرایط کشورهای جهان و قانون گذاری برای آب به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش جمعیت را در نظر می گیرد.

رشید بر لزوم حل پرونده آب از لحاظ فنی و تضمین سهمابه عادلانه عراق برای تامین نیازهای آن، فعال سازی کمیته های مشترک و استفاده از تجارب در مدیریت پرونده آب تاکید کرد.

وی اشاره کرد که برخی اقدامات ترکیه برای توقف پروازها میان فرودگاه سلیمانیه و شهرهای ترکیه در همکاری مشترک و تداوم روابط اجتماعی میان دو ملت اخلال ایجاد می کند.

رشید به منافع مشترک به ویژه پروژه های آبیاری، تولید برق از رود زاب، حضور تاجران و شرکت های ترکیه ای و افزایش تبادل تجاری به عنوان آغاز برای رسیدن به تفاهمات مشترک برای موانع پیش روی دو کشور اشاره کرد.

رئیس جمهور عراق درخصوص فلسطین بر حمایت عراق از برادران فلسطینی در دستیابی به حقوق مشروع خود و مخالفت با تداوم حملات علیه غیرنظامیان و نهادهای بهداشتی و خدماتی تاکید و موضع ترکیه در حمایت و پشتیبانی از ملت فلسطین را تحسین کرد.

از طرفی دیگر وزیر دفاع ترکیه بر حمایت کشورش از امنیت و ثبات و حاکمیت عراق و امید به تقویت روابط و هماهنگی مشترک در زمینه های مختلف در راستای تحقق منافع متقابل دو ملت دوست تاکید کرد.

وزیر دفاع ترکیه توضیح داد که همکاری متقابلی بر سر ایجاد مرکز عملیات مشترک و پروژه ساخت 3 سد بر روی رودخانه زاب وجود دارد.

گولر بر دستیابی به راه حل هایی برای بازگشت پروازها میان سلیمانیه و شهرهای ترکیه ابراز تاکید کرد.

وی به مناسبت نخستین سالروز زلزله در ترکیه، موضع عراق در ارائه کمک ها به ملت ترکیه را تحسین و تاکید کرد که کشورش از تحکیم امنیت و صلح و حل همه اختلافات حمایت می کند.

منبع
ریاست جمهوری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا