سیاسی

الجزیره خبر داد:
موافقت حماس با چارچوب توافق آتش بس سه مرحله‌ای در غزه

برخی منابع به الجزیره اعلام کردند که حماس با چارچوب توافق دستیابی به آتش بس کامل و پایدار در سه مرحله موافقت کرد.

میدل ایست نیوز: الجزیره از دریافت پاسخ جنبش حماس به پیشنهاد چارچوب آتش بس در غزه که به کشورهای میانجیگر ارائه کرد، خبر داد.

به گزارش «الجزیره» برخی منابع به الجزیره اعلام کردند که حماس با چارچوب توافق دستیابی به آتش بس کامل و پایدار در سه مرحله موافقت کرد.

این منابع گفتند که مراحل این آتش بس 45 روزه خواهد بود و شامل تبادل گروگان ها و پیکرها، پایان دادن به محاصره و بازسازی است.

منابع مذکور افزودند که جنبش حماس همچنین به این توافق نامه پیوست مفصلی پیرامون اجرای مرحله اول توافق نامه افزود و شرط گذاشت که این پیوست بخشی از توافق نامه باشد.

به گفته این منابع، حماس پیشنهاد کرد که در مرحله اول کودکان، زنان، سالمندان و بیماران رژیم صهیونیستی آزاد شوند.

منابع ذکور افزودند این پیشنهاد درمقابل آزادی هزار و 500 اسیر از جمله 500 نفر از زندانیان دارای حبس ابد و حبس های سنگین و تمامی زنان، کودکان و سالمندان است.

به گفته این منابع، ورود دست کم روزانه 500 کانتینر کمک های بشردوستانه و سوخت به تمام نوار غزه از دیگر شرط های حماس است.

منابع مذکور ضمن اشاره به شروط حماس برای ورود دست کم 60 هزار مسکن موقت و 200 هزار چادر به نوار غزه، گفتند که این جنبش همچنین خواستار بازگشت پناهندگان به خانه هایشان و تضمین آزادی جنبش در شمال و جنوب نوار غزه شد.

آنها افزودند که توقف هجوم شهرک نشینان به مسجد الاقصی و بازگشت اوضاع این مسجد به پیش از سال 2002 دیگر خواسته های حماس است.

این منابع همچنین اعلام کردند که حماس خواستار پایان مذاکرات پیش از آغاز مرحله دوم آتش بس و تضمین خروج نیروهای رژیم اشغالگر و آغاز بازسازی غزه شد.

به گفته این منابع، این جنبش تصویب طرحی برای بازسازی خانه ها، تاسیسات اقتصادی و عمومی به مدت حداکثر 3 سال را به عنوان شرط مطرح کرد.

منابع مذکور تاکید کردند که حماس خواست تا قطر، مصر، امریکا، ترکیه و روسیه اجرای این توافق را تضمین کنند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا