اقتصادی

چالش‌های اساسی کویت به سبب اتکا به نفت

کشور کویت به علت اتکا به درآمدهای نفتی با چالش‌هایی جدی و اساسی مواجه شده است.

میدل ایست نیوز: دولت کویت در برنامه و دستور العمل جدید خود هشدار داد این کشور نفت خیز با توجه به نوسانات فراوان در قیمت نفت و اتکا و وابستگی شدید منابع مالی عمومی به نفت به عنوان تنها منبع درآمد، با  چالشهای جدی و استثنایی مواجه است.

به گزارش الجزیره، دولت کویت در برنامه خود تصریح کرده است این چالش، توانایی کشور را برای تأمین  نیازهای اساسی شهروندان و ادامه فراهم کردن یک زندگی مناسب برای آنان را به شدت تهدید می کند و باعث می شود کویت در انجام  تعهدات داخلی و بین المللی ناتوان باشد.

این منبع نوشت کویت در حال حاضر برای تامین  مالی 90 درصد از بودجه عمومی خود به درآمدهای نفتی اتکا دارد در حالیکه به دنبال تنوع بخشی به اقتصاد و کاستن از میزان وابستگی به نفت به عنوان تنها منبع تامین هزینه های مالی این کشور است.

در برنامه دولت کویت آمده است بدون انجام اصلاحات اقتصادی و مالی، کسری پیش بینی شده در بودجه عمومی کشور ظرف پنج سال آینده بین 45 تا 60 میلیارد دینار کویت یعنی معادل 146 تا 194 میلیارد دلار متغیر خواهد بود.

در این برنامه همچنین پیش بینی شده است نیازهای مالی دولت ظرف 10 سال آینده دو برابر شود و میانگین ​​کسری بودجه عمومی در سال 2033 به 13 میلیارد دینار معادل 42 میلیارد دلار برسد.

دولت کویت در دستور العمل خود اعلام کرده است تامین بودجه عمومی مستلزم آن است که قیمت نفت فراتر از یکصد دلار در هر بشکه باشد.

در این برنامه درباره تداوم وخامت اوضاع مالی و اقتصادی هشدار داده شده و آمده است این وضعیت ممکن است به شکست افراد، شرکتها و بانکها و افزایش نرخ بیکاری به میزان بسیار خطرناک و فروپاشی خدمات اجتماعی و درنهایت وخیم شدن امنیت اجتماعی منجر شود.

این سند نشان می دهد دولت کویت قصد دارد قوانینی از جمله ابزارهای مربوط به نقدینگی، مالیات بر درآمد مشاغل و مالیات و تسهیلات گزینشی را در دوره فعلی پارلمان تصویب کند و ظرف یکصد روز فواید پروژه اتصال خط آهن با عربستان سعودی را بررسی کند.

منبع
الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا