اقتصادیخبر اولسیاسی

رونق حمل و نقل هوایی به دلیل تنش در دریای سرخ

ادامه تنش‌ها و حملات نظامی در دریای سرخ موجب شده است بسیاری از کشورها از جمله اعضای شورای همکاری به جای استفاده از حمل و نقل دریایی به حمل و نقل هوایی روی آورند.

میدل ایست نیوز: تداوم حملات نظامی در دریای سرخ باعث شده است کشتی های باربری به دنبال پیدا کردن مسیرهای جایگزین باشند و حمل و نقل تجاری هوایی جایگزین حمل و نقل دریایی شود. در همین حال، بسیاری از شرکت‌های خدمات لجستیک، به ارسال محصولات تولیدی خود با هواپیماهای ترابری مبادرت کرده اند، اما قیمت حمل و نقل هوایی در مقایسه با دریایی بسیار گران است.

به گزارش العربی الجدید، پس از ثبات نسبی قیمت های حمل و نقل هوایی به علت همزمان شدن با کاهش فصلی تقاضا، اطلاعات و آمار مندرج در سکوی پرداخت حمل و نقل بین المللی حاکی از آن است که در هفدهم ژانویه گذشته، حمل و نقل هوایی از چین به اروپا حدود 91 درصد افزایش داشته است.

بنابراین حمل و نقل هوایی با توجه به مسافت طولانی مسیرهای دریایی جایگزین از تنگه باب المندب و کانال سوئز گرفته تا عبور از دریای سرخ، و از دست رفتن زمان و صرف هزینه های هنگفت، به گزینه ای جذاب و جالب توجه تبدیل شده است.

عامر الشوبکی کارشناس اقتصادی در این باره تصریح کرد: حمل و نقل هوایی بعد از گسترش تجارت الکترونیک، شتاب بیشتری گرفته است و امروز با بحران دریای سرخ شاهد افزایش 6.4 درصدی آن هستیم. سهم حمل و نقل هوایی در حمل و نقل تجاری جهانی تنها یک درصد است، اما همین مقدار، 35 درصد ارزش تجارت جهانی به میزان 6 تریلیون دلار را شامل می شود.

وی افزود: با توجه به افزایش مخاطرات در دریای سرخ، کشورهای حاشیه دریای مدیترانه و شمار دیگری از کشورهای عربی از جمله شورای همکاری شاهد افزایش قابل توجهی در سهم حمل و نقل هوایی خود هستند به ویژه که برخی شرکت‌ها به خاطر نگرانی و ترس از اینکه تولیدات آنها به خاطر طی کردن مسافت‌های طولانی از بین برود، روی به حمل و نقل هوایی آورده‌اند. بنابراین ملاحظه می‌کنیم حمل و نقل هوایی تجاری در کشورهای شورای همکاری افزایش محسوسی داشته است و انتظار می‌رود نرخ رشد آن در سال جاری به حدود 10 درصد برسد و ارزش حمل و نقل هوایی سالانه این کشورها که درحال حاضر بالغ بر 16 میلیارد دلار است؛ تا سال 2030 دو برابر شود.

از سوی دیگر حسام عایش کارشناس اقتصادی بر این باور است که حملات انصار الله در دریای سرخ متوجه کشتی های رژیم صهیونیستی یا کشتی هایی که مقصد آنها این رژیم است، می شود و این جنبش، با  کشتیرانی دریایی یا ورود کالاها و محصولات به کشورهای مختلف کاری ندارد اما با وجود این، امریکا و همپیمانان غربی این کشور، به جای روی آوردن به حل ریشه‌ای بحران سیاسی با صدور مجوز ورود کمک‌ها به نوار غزه به ایجاد بحران برای کشتیرانی بین المللی اقدام کرده اند.  بنابراین نحوه برخورد امریکا با این بحران، به گونه ای است که به جای متمرکز شدن روی فشار بر رژیم صهیونیستی، به مجازات انصارالله روی آورده است که این موضوع، باعث محروم شدن جهان از محصولات گوناگون شده است و در نتیجه بسیاری از شرکت‌ها از ارسال محموله های خود به سمت رژیم صهیونیستی از طریق تنگه باب المندب خودداری کردند که آمار آنها طی هفته گذشته بالغ بر 500 کشتی تجاری بوده است.

این کارشناس اقتصادی همچنین عنوان کرد که جهان امروزه به علت تداوم جنگ روسیه و اوکراین و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه شاهد نوعی وضعیت عدم اطمینان است که این موضوع باعث شده حمل و نقل هوایی با وجود آنکه هزینه هایش بین 5 تا 15 برابر حمل و نقل دریایی است، جایگاه خود را پیدا کند؛ به ویژه برای محصولاتی که نیازمند حمل و نقل سریع هستند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا