اجتماعی

حضور پررنگ فلسطین در جشنواره فیلم بغداد

در جشنواره فیلم بغداد چهار فیلم تاثیر گذار با موضوع فلسطین به نمایش در آمده است.

میدل ایست نیوز: در این جشنواره که از عصر روز شنبه آغاز شده است و تا چهاردهم همین ماه (چهارشنبه) ادامه دارد؛ فیلمهای مختلفی از جمله فیلم سینمایی «تب مدیترانه ای»  محصول سال 2023، از ساخته های مها الحاج کارگردان فلسطینی روز یکشنبه اکران شد.

به گزارش العربی الجدید، داستان این فیلم مربوط به زندگی جوان میانسالی به نام ولید است که موفق به نوشتن نخستین رمان خود نمی شود  و بار سنگین زندگی  در فلسطین را تحت اشغالگری بر دوش می کشد و دچار نوعی حالت افسردگی است که با آمدن جلال، همسایه جدیدش در آپارتمان مجاورش این حالت شکسته می شود.

مراسم افتتاحیه این جشنواره با نام  محمد شکری جمیل کارگردان عراقی و با ترانه «زهرة المدائن» به آهنگسازی برادران الحربانی و خوانندگی فیروز و  ادای احترام ویژه به فلسطینیان همراه بود که ساره محمد خواننده عراقی با پوشیدن چفیه فلسطینی آنرا به زیبایی اجرا کرد .

در این جشنواره که به همت اتحادیه هنرمندان عراقی و با همکاری و مشارکت وزارت فرهنگ، گردشگر و میراث فرهنگی برگزار شده است، تعدادی از فیلم‌های عراقی و عربی در قالب مسابقه در بخش فیلم های بلند به نمایش در می آیند  که در این میان 3 فیلم بلند عراقی و 9 فیلم عربی حضور داشتند و 16 فیلم نیز در بخش فیلم ها کوتاه به نمایش گذاشته خواهند شد. همچنین  در بخش فیلمهای مستند نیز 10 فیلم و فیلمهای انیمیشن نیز 10 فیلم با یکدیگر به رقابت می پردازند.

فیلم« فلسطین 87 » محصول سال 2022  ، ساخته بلال الخطیب کارگردان فلسطینی که در این جشنواره به نمایش درآمده است؛ به بررسی داستانی واقعی در جریان انتفاضه فلسطین در سال  1987 می پردازد که همه خانواده های فلسطینی درهای منازل خود را به روی افراد تحت تعقیب از جانب نظامیان اشغالگر بازمی کنند  تا شاید در نجات آنها سهیم باشند. داستان این فیلم به زندگی فردی به نام عاطف اختصاص دارد که  توسط یک پیر زن در خانه اش پناه داده می شود و زمانیکه نظامیان صهیونیست به منزل وی یورش می برند آنها را متقاعد می کند که این جوان نوه اوست و از ناتونی ذهنی رنج می برد.

در این جشنواره همچنین،  فیلم  مستند «می» محصول سال 2023،  ساخته صلاح الحو، کارگردان فلسطینی و فیلم «ساکنان درخت زیتون» به نویسندگی و فیلمنامه علی علیان و به کارگردانی منذر خلیل مصطفی از اردن به نمایش در خواهد آمد. این فیلم داستان دو کودک فلسطینی را روایت می کند که از بمباران نوار غزه فرار می کنند اما در رویاهای خود آرمان فلسطین را  دنبال می کنند  که مانند بمب هایی که از آسمان فرو می ریزد؛ آنها را دنبال می کند و از ذهنشان دور نمی شود و  همیشه به یاد مادر اسیر و پدر تحت تعقیبشان هستند که انتظار می رود هر لحظه بازداشت  یا شهید شوند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا