سیاسی

با رد استقرار سکوهای موشکی امریکا در این کشور؛
رئیس جمهور جیبوتی: با هرگونه استفاده از خاک کشورمان برای حمله به دیگران مخالفیم

رئیس جمهور جیبوتی با اشاره به مخالفت کشورش با نصب سکوهای موشکی آمریکا برای هدف قراردادن مواضع انصارالله یمن، بر لزوم پایان دادن به جنگ غزه و حفظ امنیت ناوبری دریایی تاکید کرد.

میدل ایست نیوز:  رئیس جمهور جبیوتی تاکید کرد که کشورش از نزدیک تحولات اخیر در منطقه باب المندب و خلیج عدن را دنبال می کند و بر لزوم حفظ امنیت در دریای سرخ و تنگه ها و گذرگاههای استراتژیک و رفع موانع تجارت بین المللی پافشاری دارد.

به گزارش الشرق الاوسط، « اسماعیل عمر غیله» در خصوص هماهنگی و همکاری با قدرتهای بزرگ نظیر آمریکا، فرانسه ، انگلیس و کشورهای حاشیه دریای سرخ از جمله عربستان سعودی برای حمایت از ناوبری دریایی و مبارزه با تروریسم و مقابله با چالش های امنیتی که آرامش را از چشم منطقه و کل جهان ربوده است؛ تاکید کرد.

رئیس جمهور جیبوتی همچنین بر مخالفت صریح با هرگونه استفاده از خاک این کشور برای انجام حملات نظامی علیه دیگران تاکید کرد و گفت: هدف از وجود پایگاه های نظامی بین المللی در این کشور، حفظ صلح و امنیت بین المللی، مبارزه با تروریسم و ​​دزدی دریایی  و حفاظت از کشتیرانی در این موقعیت و مکان استراتژیک مهم در جهان است.

وی با اشاره تاثیر پذیری تحولات دریای سرخ از جنگ غزه گفت: ما با نگرانی شدیدی جنگ غزه را که از اکتبر شروع شده است؛ دنبال می کنیم و بارها بر مخالفت خود با محاصره و قتل وحشیانه و تخریب وحشتناک زیر ساختهای غزه تاکید کرده‌ایم و از جامعه بین الملل درخواست می کنیم به مسئولیتهای خود در قبال حمایت از ملت بیگناه فلسطین که تحت وحشیانه ترین نوع قتل و کوچ اجباری قرار دارند؛ عمل کند.

« اسماعیل عمر غیله»با اشاره به اینکه هدف از وجود پایگاههای نظامی بین المللی در این کشور همکاری درحفظ صلح و امنیت بین المللی در این منطقه مهم استراتژیک است درباره چشم انداز کاهش تنش ها در منطقه به عنوان شریان اصلی عبور تجارت بین المللی و منابع انرژی گفت: دیدگاه و نگرش ما به همکاری در سطح مختلف منطقه ای و بین المللی به منظور حمایت از تامین امنیت دریای سرخ و  ناوبری ایمن و روان در این منطقه بسیار مهم است.

وی درباره نقش کشورهای مشرف بر دریای سرخ برای مهار کردن این بحران گفت: جیبوتی از نخستین کشورهایی بود که با ایجاد شورای کشورهای عربی و آفریقایی مشرف بر دریای سرخ و خلیج عدن شامل عربستان، مصر، سومالی ، یمن ، سودان، اردن و اریتره موافقت کرد و پیشنهاد کرد مقر این شورا در عربستان سعودی باشد چرا که این کشور سواحلی طولانی با دریای سرخ دارد و در مقایسه با بقیه کشورها بیشتر در معرض خطر و آسیب بیشتری قرار دارد ضمن آنکه این شورا بر اساس پیشنهاد ریاض تشکیل شد.

رئیس جمهور جیبوتی در پاسخ به سوالی درباره درخواست آمریکا مبنی بر استقرار سکوی موشکی برای هدف قرار دادن مواضع حوثی ها (انصارالله) و مخالفت جیبوتی با این درخواست در سایه پیامدهای بحران غزه و حملات در دریای سرخ گفت: موضع ما در این خصوص کاملا روشن و شفاف است و به صراحت اعلام کرده ایم مخالف استفاده از سرزمین های خود برای هرگونه هدف قرار دادن دیگران هستیم و این موضوع یک مسئله حاکمیتی است که به آن پایبند خواهیم بود اما در عین حال خواستار همکاری و همبستگی برای حل بحران ها در منطقه هستیم.

وی همچنین در خصوص بسیاری از پرونده های مهم از جمله پروژه جاده ابریشم چین و تأثیر آن بر منطقه شاخ آفریقا و اتخاذ سیاست بی طرفی کشورش با وجود پایگاه های نظامی در این کشور  و نقش عربستان سعودی در کمک به حل بحرانها و همچنین برخی موضوعات دیگر صحبت کرد.

منبع
الشرق الاوسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا