اجتماعیخبر اول

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب عراق مزین به نام فلسطین

نماشگاه بین‌المللی کتاب عراق پس از به تعویق افتادن در ماه دسامبر گذشته، قرار است از فردا چهارمین دوره خود را مزین به نام فلسطین با حضور صدها ناشر آغاز کند.

میدل ایست نیوز: نمایشگاه بین المللی کتاب عراق از فردا چهارشنبه چهاردهم تا بیست و چهارم فوریه به مدت 10روز با مشارکت حدود 350 موسسه انتشاراتی از 16 کشور عربی و خارجی برگزار می شود.

به گزارش الفرات نیوز: برگزار کنندگان این نمایشگاه تصمیم گرفته اند به منظور اعلام همبستگی با مردم فلسطین به ویژه ساکنان غزه که بیش از چهار ماه است هدف نسل کشی رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند، این دوره را به نام فلسطین مزین کنند.

یاسر السالم مدیر رسانه ای این نمایشگاه در کنفرانسی خبری اعلام کرد منطقی است که چهارمین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب مزین به نام فلسطین باشد زیرا به خوبی می دانیم که عراق، چه در سطح مردمی و چه در سطح سیاسی، یکی از کشورهای منطقه است که بیشترین همبستگی را با آرمان مردم فلسطین داشته است و  از زمان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه ابتکارات مختلفی را برای همبستگی با مردم فلسطین انجام داده است.

وی افزود: در این نمایشگاه، سمینارها و جلسات بحث و گفتگو در مورد موضوع فلسطین، ادبیات فلسطین و ادبیات مقاومت، فرهنگ و هویت فلسطین، نمایشگاه‌های عکس و مجسمه، نمایشگاه میراث مردمی فلسطین و موسیقی و تئاتر برگزار خواهد شد.

عنوان «فلسطین» در سطو ح مختلف این نمایشگاه حضور خواهد داشت به طوری که پوستر آغاز نمایشگاه متعلق به یک زن جوان فلسطینی به همراه چفیه است و کتابی با عنوان «فلسطین» در دست دارد و در برابر میزی ایستاده است که حاوی کتاب های دیگری درباره فلسطین است ضمن آنکه رویدادها و فعالیتهای دیگری نیز با محوریت موضوع فلسطین در ابعاد مختلف برگزار خواهد شد.

در فاصله چند روز به تاریخ برگزاری این رویداد در محل برگزاری نمایشگاههای بین المللی بغداد، برگزار کنندگان تصمیم گرفتند با همکاری «اتحادیه عمومی ادبا و نویسندگان» و  هماهنگی «انجمن ناشران و نویسندگان» پویشی شامل نصب بیلبوردهای بزرگ در خیابان های اصلی بغداد، معرفی نمایشگاه در رسانه های ارتباطات اجتماعی و همچنین معرفی ابعادی از تاریخ و فرهنگ فلسطین و روشن شدن علل و معنای اختصاص این رویداد فرهنگی به فلسطین به راه اندازند.

در همین ارتباط، صفحه فیس بوک نمایشگاه بین المللی کتاب، بیانیه های روشنفکران عراقی را در خصوص اهمیت حضور استثنایی فلسطین در این رویداد منتشر کرد و از حضور «علی الفواز» نویسنده و شاعر در این نمایشگاه خبر داد و به نقل از وی افزود: انتخاب فلسطین به عنوان میهمان افتخاری در نمایشگاه کتاب مهر تاییدی بر ضرورت انتخاب موضع مسئولانه نشأت گرفته از دانش و تنوع فرهنگی است.

قرار است محمد خضیر داستان نویس و رمان نویس مشهور درباره اهمیت کتابهای کاغذی در بیان واقعیت ها و چشم انداز مبارزات ملت فلسطین و آرمان فلسطین که امروز اهتمام زیادی به آن شده است و مردم سراسر جهان با اهالی غزه اعلام همبستگی می کنند؛ صحبت کند.

شماری دیگر از نویسندگان از جمله لاهای عبدالحسین و شاعر عمر السرای هم به بررسی موضوع اشغالگری رژیم صهیونیستی و دفاع از حق مردم فلسطین خواهند پرداخت.

در این نمایشگاه همچنین صفحه ای تعاملی درباره ویژگی های تاریخی و فرهنگی فلسطین و برخی از اشتراکات آن با عراق از جمله کوفیه(چفیه) فلسطینی که نام آن از شهر کوفه عراق و محل تولید آن گرفته شده است، گشوده خواهد شد و  آثار محمد مهدی الجواهری به عنوان نخستین شاعر عرب که به مسئله فلسطین پرداخت و همچنین قصیده معروفش به نام «فلسطین الدامیه» (فلسطین خونبار) در سال 1929 اهتمام ویژه ای صورت خواهد گرفت.

در این نمایشگاه همچنین اطلاعات مربوط به نمادهای هویت فرهنگی فلسطین نظیر درخت زیتون، غذاهای محلی فلسطین، موضوع حضور فلسطینیان در عراق که محله ای به نام فلسطین در بغداد دارند و همچنین معرفی اندیشمندان و شاعران و نویسندگان فلسطینی مانند فدوی و ابراهیم طوقان،غسان کنفانی، ناجی العلی و ادوارد سعید در نمایشگرهای بزرگ نصب شده در نمایشگاه بین المللی بغداد به نمایش درخواهد آمد.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا