سیاسی

گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با همتای عربستانی خود

وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای عربستانی خود اوضاع و تحولات منطقه را بررسی کرد.

میدل ایست نیوز : وزاری خارجه عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در تماسی تلفنی اوضاع منطقه را بررسی کردند.

به گزارش الخلیج آنلاین، فیصل بن فرحان بن عبدالله وزیر خارجه عربستان سعودی امروز جمعه پذیرای تماس تلفنی حسین امیر عبداللهیان همتای ایرانی خود بود.

در این تماس تلفنی دو طرف، روابط دوجانبه بین عربستان و ایران و همچنین تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله تحولات اخیر شهر رفح و اوضاع انسانی در نوار غزه و تلاش های انجام شده در این خصوص را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این گفت‌وگو امیرعبداللهیان با اشاره به تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری، به تهدیدات و اقدامات رژیم صهیونیستی علیه منطقه رفح که بیش از یک میلیون ۳۰۰ هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده است، اشاره کرد و با تبیین وضعیت بغرنج انسانی در شمال غزه، ضرورت مقابله با این تهدیدات و نگرانی ها را مورد تأکید قرار داد.

وی افزود: آنچه در غزه و کرانه غربی شاهدیم، با همراهی کامل امریکا و در موضوع رفح و با چراغ سبز کاخ سفید در حال انجام است. 

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما جنگ را راه حل نمی دانیم اما در صورت عدم حل فوری سیاسی، آثار منفی تداوم نسل کشی رژیم صهیونیستی بر امنیت و‌ ثبات منطقه اجتناب ناپذیرست. 

امیر عبداللهیان با اشاره به رایزنی های منطقه‌ای و گفت‌وگوی تلفنی‌ اخیر خود از جمله با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه این سازمان را در موضوع غزه ضروری دانست.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه ایران، طرفین با اشاره به شرایط منطقه‌ای و بين‌المللی و مشکلات در جهان اسلام و بویژه فلسطین، وجود نگاه راهبردی در مناسبات دو کشور را مورد تاکید قرار دادند. 

در این گفت‌وگو همچنین امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات سازنده اخیر هیات نیروهای مسلح ایران در عربستان، علت تاخیر در حل مشکل پرواز عمره گزاران ایرانی را در فضای رو به رشد مناسبات تهران و ریاض جویا شد.

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد: در مورد حضور ایرانیان در حج عمره هیچ ملاحظه سیاسی وجود ندارد رفع مشکل فنی در سازمان هواپیمایی عربستان در گام نهایی قرار دارد.

وی درباره از سرگیری سفر عمره گذاران ایرانی به مکه مکرمه و مدینه منوره ابراز امیدواری کرد.

فیصل بن فرحان از پیشنهاد امیرعبداللهیان برای تشکیل اجلاس اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در راستای توقف نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه استقبال کرد و مقرر شد دو طرف با دیگر وزرای خارجه رایزنی بیشتر صورت دهند. 

وزیر خارجه عربستان همچنین از بی توجهی نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به درخواست های جهانی برای توقف جنگ و حتی نادیده گرفتن مواضع و فشارهای حامیان این رژیم انتقاد کرد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بر ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و به ویژه بین بخش‌های خصوصی دو کشور در چارچوب حقوق بین الملل تاکید کردند. 

وزرای امور خارجه ایران و عربستان در پایان بر اهمیت تداوم تماس ها و رایزنی های فیمابین تاکید کردند.

 

منبع
الخلیج

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا