اجتماعی

بازرس آثار باستانی: 80 درصد بخش قدیمی موصل تخریب شده است

 بازرس آثار باستانی و میراث فرهنگی استان نینوا، اعلام کرد بخش قدیمی شهر موصل بالغ بر هشتاد درصد تخریب شده است اما میزان بازسازی در موصل در سطح خوبی قرار دارد.

میدل ایست نیوز: «روید موفق الحیالی» بازرس آقار باستانی و میراث فرهنگی استان نینوا  اعلام کرد میزان خرابی شهرقدیمی موصل پس از کنترل گروه داعش بر این شهر حدود هستاد درصد  تخمین زده شده است در حالیکه بازسازی بسیاری از مکانهای مهم میراثی از جمله  بسیاری از کلیساها، مساجد و خانه های  مهم قدیمی ثبت شده در آثار میراث فرهنگی، بازسازی شده اند.

به گزارش رووداو، بر اساس گزارش مرکز  بازرسی آثار باستانی و اوقاف اهل سنت در  استان نینوا، 360 اثر تاریخی و مذهبی در این استان تخریب شده و  صدها مکان باستانی از حدود 1600 مکان و محوطه باستانی حفاظت نشده در این استان هدف حفاری قرار گرفته اند و بسیاری از محتویات آنها به غارت رفته است ضمن اینکه تنها از موزه فرهنگی موصل  حدود 1000 قطعه باستانی به سرقت رفت و آنچه را که قابل جابجایی نبود ویران شد.

این در حالی است که طبق گزارشها ، چهار سال بعد از پایان کنترل داعش بر موصل، تنها یکصد اثر باستانی به این شهر بازگردانده شده است.

«روید موفق الحیالی» بازرس آثار باستانی و میراث فرهنگی استان نینوا، با اشاره به طرح احیای حاشیه رودخانه موصل به طول دو کیلومتر و عرض یکصد متر که می تواند دولت را در قرار دادن نام شهر قدیمی موصل در فهرست یونسکو یاری کند؛ افزود: محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق 100 میلیارد دینار برای اجرای این پروژه اختصاص داده است.

وی افزود بیشترین مناطق آسیب دیده در استان نینوا  شهر قدیمی موصل، تلعفر و بسیاری از شهرهای میراثی و باستانی است که داعش آنها را به عنوان پایگاه و پناهگاه خود انتخاب کرده بود.

منبع
رووداو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا