خبر اولسیاسی

وزیر خارجه عربستان:
با ایران درباره جلوگیری از تشدید تنش در منطقه گفت‌وگو می‌کنیم

وزیر خارجه عربستان خبر داد که کشورش با ایران درباره جلوگیری از تشدید تنش در منطقه گفت وگو کرده و افزود که فکر نمی‌کند ایران در پی گسترش دامنه جنگ باشد.

میدل ایست نیوز: فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین با حمایت جامعه جهانی قادر به کنترل همه سرزمین های فلسطینی است، اما وی خاطرنشان کرد که این امر مستلزم آن است که یک «مسیر واقعی» برای ایجاد یک کشور فلسطینی شکل بگیرد.

به گزارش «الشرق» وی در مصاحبه با فرانس 24 در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرد که امکان انجام عملیات رژیم صهیونیستی در رفح در جنوب نوار غزه “کاملا غیرقابل قبول” است.

فیصل بن فرحان افزود: «ما با آنچه در غزه رخ داد، یک فاجعه انسانی در دست داریم… سطح غیرقابل تصوری از مرگ و ویرانی غیرنظامیان، 17 هزار یتیم و 30 هزار قربانی یا بیشتر، و مهمتر از همه شرایط سخت زندگی و کمبود غذا و نیازهای بشردوستانه، به دلیل عدم دسترسی به کمک، که این فاجعه انسانی را دوچندان می کند.»

وی افزود: از ابتدا گفتیم که به آتش بس نیاز داریم و اکنون بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم… و باید به موضوع ورود کمک های بشردوستانه بپردازیم.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که امکان انجام عملیات نظامی در رفح که از آن به عنوان “آخرین پناهگاه امن” برای فلسطینی ها یاد می شود، “کاملا غیرقابل قبول” است.

وی اظهار داشت: «دولت امریکا نظر خود را دارد… و فکر می‌کنم آنها جدیت وضعیت را درک می‌کنند و اطمینان دارم که امریکا بیش از هر کشور دیگری توان درک شرایط را دارد».

شاهزاده فیصل بن فرحان در رابطه با روز پس از جنگ و سهم ریاض در آن گفت: «این تنها عربستان سعودی نیست که به این موضوع توجه دارد، بلکه همه کشورهای عربی این موضوع را در چارچوب برخورد گسترده با فلسطینی ها مورد بحث قرار خواهند داد. و اگر به آن بپردازیم، موضوع چگونگی مدیریت غزه بسیار آسان تر می شود و من فکر می کنم که تشکیلات خودگردان فلسطین با حمایت جامعه بین المللی قادر به کنترل کامل سرزمین های فلسطینی خواهد بود، اما این نیازمند یک مسیر واقعی برای ایجاد دولت و امید برای مردم فلسطین است.»

وی خاطرنشان کرد: «دولت خودگردان فلسطین تشخیص می‌دهد که به یک روند اصلاحی قوی نیاز دارد تا عملیات خود را بازسازی یا احیا کند. وقتی صحبت از حفظ امنیت در کرانه باختری به میان می آید، توانایی و اعتبار خود را به طرز شگفت انگیزی نشان داد.ه است»

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: «آنچه در این بخش پس از آن (جنگ) اتفاق می‌افتد، چیزی است که باید در میان همه طرف‌ها و در تمام نقاط جهان مورد بحث قرار گیرد، اما اولویت اکنون باید کاهش رنج و فاجعه انسانی باشد. ما اکنون را می بینیم».

وی افزود: یکی از چیزهای بسیار دلگرم کننده این است که شرکای ما در جامعه بین المللی با یک صدا موافق باشند که راه ثبات و امنیت در منطقه و امنیت اسرائیل، تشکیل کشور فلسطین است. این واقعیت که کشورهای اروپایی و غربی، از جمله ایالات متحده، آماده گفتگو در مورد موضوع به رسمیت شناختن فلسطین هستند نشانه روشنی است بر این باور که تشکیل کشور فلسطین کاملاً ضروری است.

بن فرحان با اشاره به اینکه رویکرد کشورش علنی و روشن است و اخیراً بیانیه‌ای از سوی وزارت امور خارجه عربستان در این زمینه منتشر شده است، تصریح کرد: «مسیر به رسمیت شناختن اسرائیل مستلزم دو چیز است: اول پایان جنگ در غزه و عقب نشینی تمامی نیروهای اسرائیلی، و دوم راه رسیدن به یک کشور فلسطینی. بدون آن، ما حتی نمی توانیم به این پرونده فکر کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: همه قبول دارند که به نفع اسرائیل است که برای همکاری با همسایگان خود باز باشد و این فقط از طریق یک کشور فلسطینی می تواند اتفاق بیفتد.

فیصل بن فرحان در پاسخ به اینکه آیا تعهد سیاسی اسرائیل به به رسمیت شناختن کشور فلسطین برای عادی سازی روابط کافی است، گفت: این به خودی خود یک شرط اساسی است، اما کافی نیست… زیرا ما نیاز به اقدام ملموس داریم.

وزیر خارجه عربستان در خصوص گسترش درگیری ها در منطقه از جمله لبنان، ایران، عراق و دریای سرخ به دلیل حملات به غزه گفت: بله، واضح است که ما نگران هستیم. درگیری‌های منطقه‌ای چیزی است که ما می‌خواهیم از آن اجتناب کنیم و این دلیلی است که ما در دیپلماسی منطقه‌ای شرکت کردیم. طبعا هرچه جنگ طولانی‌تر شود خطر تنش بیشتر است، بنابراین ما باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنیم.»

وی افزود: ما با همسایگان خود در ایران صحبت می کنیم و همین پیام را داریم که در هر صورت باید از تشدید تنش جلوگیری کرد.

بن فرحان افزود: فکر نمی‌کنم ایرانی‌ها در پی گسترش دامنه جنگ باشند، این چیزی است که من احساس می کنم.»

وی در خصوص اینکه آیا جنگ غزه طرح صلح یمن را به خطر می اندازد، گفت: ما کاملاً به نقشه راه مصوب سازمان ملل متعهد هستیم و آماده ایم در اولین فرصت آن را امضا کنیم».

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا