سیاسی

اکسیوس خبر داد:
مشاور ارشد بایدن به قاهره و تل آویو می‌رود

مشاور ارشد رئیس جمهور امریکا در امور خاورمیانه، برای مذاکره درباره عملیات رژیم صهیونیستی در رفح و تلاش‌ها برای آزادی زندانیان در غزه به تل آویو و قاهره می‌رود.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری «اکسیوس» به نقل از سه مقام امریکایی و اسرائیلی اعلام کرد که «برت مک گورک»، مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در امور خاورمیانه، این هفته به رژیم صهیونیستی و مصر سفر خواهد کرد تا در مورد عملیات نظامی احتمالی اسرائیل در رفح و تلاش ها برای آزادی بازداشت شدگان در غزه گفت وگو کند.

روز شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، علیرغم مخالفت جهانی و هشدارهای دولت امریکا، متعهد شد که عملیات زمینی در رفح را ادامه دهد.

این منابع به اکسیوس گفتند که انتظار می رود مک گورک روز چهارشنبه با عباس کامل، مدیر دستگاه اطلاعات مصر و دیگر مقامات مصری در قاهره دیدار کند.

این منابع افزودند که مشاور ارشد رئیس جمهور امریکا در امور خاورمیانه پس از آن روز پنجشنبه با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر دفاع، و سایر مقامات تل آویو دیدار کند.

آنها افزودند که مذاکرات مک گورک در قاهره و تل آویو بر موضوع رفح و مذاکرات برای آزادی بازداشت شدگان متمرکز خواهد بود.

مقامات رژیم صهیونیستی به این پایگاه خبری توضیح دادند که ارتش باید در جنگ با نوار غزه پیشروی کند و وارد رفح شود تا 4 گردان حماس را در این شهر متلاشی کند، اما تاکید کردند که بدون هماهنگی با امریکا و مصر این کار را انجام نخواهد داد.

ایالات متحده می خواهد از رژیم صهیونیستی در مورد طرح خود برای عملیات رفح، به ویژه نحوه تخلیه غیرنظامیان از منطقه توضیح بشنود.

مقامات رژیم صهیونیستی به «اکسیوس» گفته اند که ارتش طرح حمله به رفح را آماده کرده است و انتظار می رود که طی این هفته آن را به کابینه امنیتی ارائه کند.

نتانیاهو روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این طرح شامل تخلیه غیرنظامیان فلسطینی به مناطق شمال رفح در جنوب شهر غزه است.

کاخ سفید از اینکه عملیات نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی در رفح، جایی که بیش از 1.4 میلیون فلسطینی در آن متمرکز هستند، می‌تواند منجر به تلفات انسانی قابل توجهی شود ابراز نگرانی کرده است

هفته گذشته، بایدن در تماس تلفنی به نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که با این روند بدون «برنامه معتبر و قابل اجرا» برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی از شهر مخالف است.

ایالات متحده و مصر نیز نگرانند که این عملیات ده ها هزار فلسطینی را مجبور به عبور از مرز مصر به شبه جزیره سینا کند.

قاهره هشدار داده که جابجایی فلسطینیان به مصر به روابط این کشور با رژیم صهیونیستی آسیب می رساند.

مقامات امریکایی در امکان اجرای این طرح تردید دارند که عمدتاً به دلیل نبود زیرساخت های برق، بهداشت و آب کافی در این مناطق است که بتواند این تعداد زیادی از افراد را پشتیبانی کند.

نتانیاهو و مقامات رژیم صهیونیستی به طور مخفیانه و علنی از طریق واسطه ها به حماس هشدار دادند که اگر مذاکرات برای آزادی بازداشت شدگان به بن بست ادامه یابد، ارتش برای اجرای عملیات خود در رفح پیش خواهد رفت.

منابع رژیم صهیونیستی به «اکسیوس» گفتند که انتظار دارند عملیات در غزه 6 تا 8 هفته دیگر ادامه یابد. این در حالی است که بنی گانتس تأیید کرد که تا ماه رمضان حمله به رفح آغاز خواهد شد.

پیشنهاد توافقنامه تبادل زندانیان کنونی منجر به توقف درگیری به مدت 6 هفته خواهد شد و ممکن است این روند را به میزان قابل توجهی به تاخیر بیندازد.

مصر که به شدت نگران شرایط رفح است، میانجی مهمی در مذاکرات زندانیان بین حماس و رژیم صهیونیستی است.

این همه در حالی است که اعلام شده «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس امروز (سه شنبه 20 فوریه) در رأس هیئتی از این گروه به قاهره خواهد رفت.

از طريق
اسکای نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا