اجتماعی

آلودگی آب‌ها و فاجعه زیست محیطی، تهدیدی جدی برای دجله و فرات

عراق افزون بر خشکسالی‌های پیاپی و بحران‌های ناشی از ویرانی زیر ساخت‌ها در این کشور، با فاجعه زیست محیطی در آب رودخانه‌ها بر اثر نشت فاضلاب و  ریختن زباله‌های پزشکی مواجه است.

میدل ایست نیوز: طبق آمار سازمان ملل، تنها حدود نیمی از جمعیت 43 میلیونی عراق از خدمات آب آشامیدنی بهره‌مند هستند و در حالیکه مقامات ذیصلاح برای مقابله با معضل آلودگی زیست محیطی رودخانه های عراق که سلامت و بهداشت عمومی را تهدید می کند؛ در حال تلاش هستند اما شماری از نهادهای دولتی، خود در پشت این آلودگی قرار دارند و در این زمینه مقصرند.

به گزارش رووداو، در کشور نفت خیز عراق، خطر آلودگی آب‌ها همزمان با کمبود آب در نتیجه خشکسالی، تغییرات آب و هوایی و اختلافات سیاسی مربوط به توزیع سهم آب میان عراق و کشورهای همسایه، آلودگی شدید آب رودخانه ها به موازات کاهش سطح آنها، بسیار بالا رفته است.

در همین زمینه،خالد شمال سخنگوی وزارت منابع آبی اعلام کرد نکته عجیب و شگفت آور این است که افزون بر بخش خصوصی، اکثر نهادهای دولتی عراق نیز در آلودگی آب‌های این کشور نقش دارند به طوریکه اداره های فاضلاب، مقادیر زیادی فاضلاب و پسماند را بدون انجام تصفیه کامل یا پس از تصفیه ساده به رودخانه های دجله و فرات می ریزند.

این سخنگو خاطرنشان کرد: اکثر بیمارستان‌هایی که نزدیک رودخانه های دجله و فرات قرار دارند؛ فاضلاب یا  زباله های خود را  مستقیم در داخل این رودخانه ها تخلیه می کنند که این مساله بسیار خطرناک و فاجعه بار است.

این مقام وزارت منابع آب عراق تصریح کرد: تاسیسات صنعتی از جمله کارخانه‌های پتروشیمی و نیروگاه های تولید برق و همچنین فعالیت های کشاورزی از طریق زه‌کشی آب که ممکن است حاوی سموم مربوط به کود باشند؛ نقش زیادی در آلودگی آب‌ها داشته اند.

وی تاکید کرد دولت برای مقابله با این آلودگی ها دستوراتی صادر کرده است از جمله اینکه اگر پروژه ای به تصفیه خانه متصل نباشد، مورد تایید و تصویب قرار نگیرد.

در همین ارتباط علی ایوب کارشناس متخصص در زمینه بهداشت آب در صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد: دو سوم فاضلاب‌های صنعتی و خانگی تصفیه‌نشده به آب رودخانه‌ها ریخته می‌شود که بالغ بر 6 میلیون متر مکعب در روز است.

وی با اشاره به آلودگی آب‌های آشامیدنی در عراق افزود: یونیسف، با مشارکت مقامات عراقی، به احداث  یک تصفیه خانه فاضلاب در شهرک پزشکی بغداد که یک مجتمع دولتی سه هزار تخته خوابه به شمار می آید، اقدام کرده است.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا