اقتصادی

وزیر اقتصاد سوریه:
همکاری‌های صنعتی و گمرکی با عراق را ارتقا می‌دهیم

وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه با اشاره به پروژه‌های صنعتی مشترک میان عراق و سوریه، از بحث و بررسی درباره تسهیل انتقال محصولات و کالاها به عراق و همکاری‌های گمرکی خبر داد.

میدل ایست نیوز: «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه با اشاره به اشتراکات بسیار زیاد دو ملت عراق و سوریه تاکید کرد داشتن روابط و همکاری های اقتصادی و تجاری امری لازم است و ما برای واردات از عراق و صادرات به این کشور اهتمام و اهمیت زیادی قائل هستیم.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزیر اقتصاد و تجارت سوریه در ادامه با اشاره به ارتباط مستمر بازرگانان عراقی و سوری تصریح کرد: تمرکز بحث گسترده بر این است که چگونه می توانیم به تدریج به سطوح بالاتر مبادلات تجاری بازگردیم به گونه ای منافع دو کشور تامین و محصولات  مورد نیاز آنها به شکل ارزان تر و سریع تر فراهم شود بویژه که نزدیکی جغرافیایی مساله ای مهم است و محصولات سوریه نیز مشخصات متمایزی دارند که مصرف کنندگان و بازرگانان عراقی از دیر باز به آن عادت کرده اند.

وی با اشاره به تمرکز دو کشور بر همکاری در حوزه های  گمرکی و صنعتی خاطر نشان کرد: زمینه های اجتماعی، نیروی کار، ارتباطات و فناوری اطلاعات و بالا بردن استانداردها برای همکاری های اقتصادی از جمله مواردی است که می توان در خصوص آنها همکاری داشت ضمن آنکه باید توجه داشت در نتیجه جنگ و بسته شدن راه های ارتباطی میان دو کشور، صادرات سوریه به عراق به نحو چشمگیری کاهش داشته است.

این مقام سوری با حمایت از بازار داخلی عراق تاکید کرد: ما اصرار داریم محصولات سوریه به گونه ای در بازارهای عراق حضور داشته باشند که به هیچ یک از تولیدات و محصولات عراق آسیبی وارد نشود و در واقع اقلامی را در اختیار عراق بگذاریم که مورد نیاز این کشور است و آن را از کشورهای دیگر تامین می کند.

گفتنی است محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در بغداد 5 تفاهم‌نامه در زمینه های مختلف با وزارتخانه های بازرگانی، کار، ساخت و ساز، ارتباطات و سازمان استاندارد و کنترل کیفیت در وزارت برنامه ریزی امضا کرد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا