اقتصادی

کاهش بیش از 80 درصدی سود یک شرکت کشتیرانی فرانسوی به دلیل تنش‌ها در دریای سرخ

گروه فرانسوی«سی ام ای سی جی ام» یکی از بزرگترین گروه‌های حمل و نقل کانتینری در جهان اعلام کرد سود اساسی این شرکت در سه ماهه پایانی سال گذشته به سبب ناآرامی‌ها در دریای سرخ و کاهش تقاضای مصرف کنندگان، به میزان 82.5 درصد کاهش یافته است .

میدل ایست نیوز:  گروه فرانسوی«سی ام ای سی جی ام» پیشتر با سبقت گرفتن از شرکتهای توتال انرژی و «ال وی ام اچ» متخصص در زمینه کالاهای لوکس، سود خالصی معادل  24.88 میلیارد دلار در سال به دست آورده بود که بیشترین سود در فرانسه در سال 2022 به شمار می آید، اما این گروه روز گذشته اعلام کرد سود خالص آن در سال گذشته به 3.64 میلیارد دلار کاهش یافته است.

به گزارش الجزیره، «رامون فرناندز»، مدیر مالی این گروه با مبهم خواندن شرایط در سال جدید تاکید کرد  میزان انتظارات به دو عامل  وضعیت کلان اقتصادی و موقعیت ژئوپلیتیک بستگی خواهد داشت ضمن آنکه بهبود تجارت جهانی کالاها از پایین ترین سطح خود در سال 2023 و حمایت از نرخ حمل و نقل به سبب تنش ها در دریای سرخ نیز بسیار مهم خواهد بود.

این منبع نوشت: نرخ تجارت بین آسیا و اروپا در نتیجه حملاتی که گروه انصارالله یمن به کشتی های تجاری در واکنش به جنگ اسرائیل علیه غزه انجام می دهد، بسیار کاهش یافته است.

این گروه با اشاره به عبور دادن یکی از کشتی هایش به نام ژول ورن در دریای سرخ تحت مراقبت شدید نیروی دریایی فرانسه اعلام کرد سود سالانه آن، قبل از کسر مالیاتها، هزینه های استهلاک و پرداخت بدهی های 9 میلیارد دلاری، حدود 73 درصد کاهش داشته است.

این منبع افزود: حملات انصارالله باعث افزایش شدید قیمت قراردادهای بیمه کشتیرانی و هزینه های حمل و نقل به سبب انتخاب مسیرهای جایگزین شده است .

گفتنی است بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، حمل و نقل دریایی کانتینرها از طریق دریای سرخ طی یک سال تقریباً 30 درصد کاهش یافته است در حالی که طبق آمار اتحادیه اروپا نیز قبل از جنگ اسرائیل در غزه، 12 تا 15 درصد تجارت جهانی از این منطقه صورت می گرفته است.

منبع
الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا