اقتصادیسیاسی

بحث و جدل در پی تهدید عمان به تحریم شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی

تهدید رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی و صنعت عمان، به بستن شرکت های حامی رژیم صهیونیستی، بحث و جدل های زیادی را در میان کارشناسان اقتصادی این کشور در پی داشته است.

میدل ایست نیوز: فيصل بن عبد الله الرواس رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی و صنعت عمان، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی X  تهدید کرد که شرکت های حامی رژیم صهیونیستی در عمان تحریم خواهند شد. اظهاراتی که بحث و جدل های زیادی را در میان کارشناسان اقتصادی این کشور در پی داشته است.

این اظهارات پس از آن مطرح شده که اتاق بازرگانی و صنعت عمان درباره پیامدهای منفی تحریم برخی از شرکتها که دارای  حق امتیاز و برند معتبر بین المللی در سلطان نشین عمان هستند هشدار داده است.

به گزارش العربی الجدید، بر اساس گزارش اداره تحقیقات و مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی عمان به تاریخ دهم فوریه، این پیامدها  می تواند شامل کاهش درآمدهای مالیاتی و عوارض برای دولت، کاهش خرید و فروش و تضعیف توانایی این شرکت ها برای عمل به تعهدات مالی آنها باشد.

همچنین این محدودیت ها فعالیت شرکت های ملی در بخش عمده فروشی و خرده فروشی را نیز ممکن است تحت تاثیر منفی قرار دهد و شرکت ها را به سمت اخراج کارگران بکشاند که این به نوبه خود کار فشارهای اجتماعی را افزایش خواهد داد.

در همین ارتباط خلفان الطوقی کارشناس اقتصادی اعلام کرد اظهار نظرهای الرواس، یک اظهار نظر دیپلماتیک است و بیانگر تصمیم عملی نیست زیرا اصلا در عمان شرکت هایی که مستقیم از رژیم صهیونیستی حمایت کنند وجود ندارند.

وی درباره شعب شرکت هایی نظیر استارباکس که مقر آنها در امریکا قرار دارد و از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند؛ گفت: اتاق بازرگانی عمان می تواند درخواست تحریم این شرکت ها را مطرح کند اما شعب این شرکت ها بر اساس توافقات حقوق بین المللی فعالیت می کنند و بنابراین شاید بتوان گفت اظهار نظر الرواس نوعی اظهار نظر دیپلماتیک برای همراهی با  خشم افکار عمومی در پی افزایش تجاوزات به نوار غزه است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا