خبر اولسیاسی

رویترز خبر داد:
جزئیات طرح آتش‌بس پیشنهادی در غزه

حماس پیش‌نویس طرحی درباره آتش‌بس در غزه را دریافت کرده است که شامل توقف عملیات نظامی به مدت 40 روز و مبادله اسرای فلسطینی با زندانیان اسرائیلی به نسبت ده به یک است.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع ارشد مطلع از روند مذاکرات خبر داد که حماس پیش‌نویس طرحی از مذاکرات پاریس درباره آتش‌بس در غزه را دریافت کرده است که شامل توقف عملیات نظامی به مدت 40 روز و مبادله اسرای فلسطینی با زندانیان اسرائیلی به نسبت ده به یک است.

این منبع افزود که بر اساس آتش‌بس پیشنهادی، بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها در غزه تعمیر می‌شوند، روزانه 500 کامیون کمک‌رسانی به نوار غزه آورده می‌شود و هزاران چادر و خانه‌های متحرک برای پناه دادن به آوارگان فراهم می‌شود.

این منبع به رویترز گفت که در این پیش نویس همچنین تصریح شده است که حماس 40 اسیر اسرائیلی از جمله زنان، افراد زیر 19 سال، افراد مسن بالای 50 سال و بیماران را آزاد می کند، در حالی که اسرائیل حدود 400 زندانی فلسطینی را بدون اجازه دستگیری مجدد آزاد می کند.

همین منبع گزارش داد که این پیشنهاد همچنین امکان بازگشت تدریجی غیرنظامیان آواره به شمال غزه را فراهم می کند، به استثنای مردانی که در سن خدمت سربازی هستند.

به نظر می‌رسد مذاکرات آتش‌بس در غزه جدی‌ترین تلاش‌ها در هفته‌های اخیر برای توقف درگیری‌ها در نوار آسیب‌دیده فلسطین و تضمین آزادی اسیران اسرائیلی و خارجی باشد.

میانجی‌ها تلاش‌ها را برای دستیابی به آتش‌بس در غزه تشدید کردند، به این امید که از حمله اسرائیل به شهر رفح در غزه جلوگیری کنند، جایی که بیش از یک میلیون آواره در حاشیه جنوبی نوار زندگی می‌کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا گفت که اسرائیل موافقت کرده است که در ماه رمضان در نوار غزه که قرار است از شامگاه 10 مارس امسال آغاز و در شامگاه 9 آوریل پایان یابد، وارد عملیات نظامی نشود.

وی افزود که توافق اصولی بر سر آتش بس میان دو طرف وجود دارد و گروگان ها آزاد می شوند.

بایدن گفت: ماه رمضان نزدیک است و بین اسرائیلی ها توافق شد که در ماه رمضان هیچ گونه فعالیتی انجام ندهیم تا به خودمان فرصت بدهیم تا همه گروگان ها را بیرون بکشیم.

رئیس جمهور امریکا ابراز امیدواری کرد که تا هفته آینده آتش بس موقت در غزه حاصل شود.

دولت بایدن در تلاش برای دستیابی به توافقی برای آزادی اسیران در دست حماس است که می‌تواند منجر به توقف درگیری‌ها در غزه به مدت شش هفته قبل از آغاز ماه رمضان در دو هفته شود.

بایدن گفت: امیدوارم تا دوشنبه آینده به آتش بس برسیم.

اما وب‌سایت اکسیوس، «اختلافات عمده» در دیدگاه‌های اسرائیل و حماس در مذاکرات غیرمستقیم سیدن به توافق تا روز دوشنبه را به «یک نبرد دشوار» تشبیه کرد.

روز دوشنبه، نمایندگان ارتش اسرائیل، موساد و شین بت دور مذاکراتی را در دوحه با میانجی های مصری و قطری درباره طرح پیشنهادی معامله اسیران برگزار کردند.

دو مقام اسرائیلی به اکسیوس گفتند که این مذاکرات قرار است روز سه شنبه ادامه یابد.

هم‌زمان، میانجی‌های مصری و قطری با نمایندگان حماس که در دوحه نیز حضور دارند گفت‌وگو می‌کنند تا آنها را برای دستیابی به توافق تحت فشار قرار دهند، به‌ویژه با توجه به تعداد و «کیفیت» زندانیانی که جنبش خواستار آزادی آنها است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا