سیاسی

رایزنی بایدن و السیسی درباره غزه

سران امریکا و مصر در تماس تلفنی با یکدیگر تلاش‌های مشترک برای برقراری آتش بس در غزه را بررسی کردند.

میدل ایست نیوز: احمد فهمی سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد در این تماس تلفنی، تلاش‌های مشترک مصر، قطر و آمریکا برای آرام کردن اوضاع در نوار غزه، دستیابی به آتش‌بس، تبادل اسرا و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری مصر، عبدالفتاح السیسی در این تماس بر ضرورت دستیابی به آتش بس فوری و پایدار در نوار غزه به گونه ای که بتواند امکان دسترسی کافی و مناسب به کمک های بشردوستانه را فراهم کند و  به بهبود واقعی اوضاع این منطقه منجر شود، تاکید کرد و درباره خطر ادامه تشدید حملات نظامی و هدف قرار دادن غیرنظامیان هشدار داد.

السیسی همچنین هدف قرار دادن غیرنظامیان بی دفاع را مغایر با قوانین بین المللی و قطعنامه های مشروعیت بین المللی دانست و آن را به شدت محکوم کرد.

در همین حال جوبایدن رئیس جمهور آمریکا نیز به نوبه خود از تلاش های مشترک برای رفتن به سمت و سوی آتش بس که در حال حاضر برای بازگرداندن ثبات به منطقه در اولویت قرار گرفته است؛ به ویژه از تلاش های گسترده مصر در مسیر سیاسی با هدف برقراری آتش بس و نقش محوری قاهره برای ارسال کمکها به نوار غزه از طریق بندر رفح تقدیر کرد.

سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر افزود: در این تماس همچنین اوضاع کلی منطقه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و روسای جمهور دو کشور بر لزوم اجتناب از گسترش درگیری ها در منطقه تاکید و در عین حال در خصوص ادامه رایزنی و هماهنگی برای اطمینان از برقراری صلح و امنیت در منطقه توافق کردند.

دو طرف همچنین بر استحکام مشارکت راهبردی دو کشور و راه‌های تقویت روابط متمایز دوجانبه تاکید کردند.

منبع
بیانیه دفتر ریاست جمهوری مصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا