سیاسی

واکنش ایران به گزارش‌ها درباره همکاری نظامی با سودان

سخنگوی وزارت خارجه ایران به گزارش‌ها درباره پیشنهاد ایران برای ساخت پایگاه نظامی در سودان و بیانیه اخیر شورای همکاری درباره میدان گازی الدره/ آرش واکنش نشان داد.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن رد شایعات مربوط به پیشنهاد فروش پهپاد ایرانی به سودان در ازای احداث پایگاه در این کشور، به اظهار نظرهای جدید مقامات عربستانی و کویتی نیز در خصوص میدان گازی آرش واکنش نشان داد.

به گزارش تسنیم، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص بیانیه شورای همکاری درباره انحصار مالکیت میدان گازی الدره/ آرش به کویت و عربستان، تاکید کرد : ما در این ارتباط مواضع خودمان را مبتنی بر قواعد حقوقی اعلام کرده ایم و معتقدیم طرح «ادعاهای بی‌اساس» هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: ما در ارتباط با این موضوع بر اساس مذاکرات دوجانبه با دولت کویت و همواره بر همکاری سازنده تاکید کردیم و در گفتگوها بر تداوم مذاکرات حقوقی و فنی تاکید کردیم. نگاه ما در مناسبات با همسایگان نگاه مبتنی بر ایجاد فضای مثبت و حل و فصل موضوعات مورد اختلاف است. طرح این موضوعات در فضای رسانه‌ای کمک کننده نیست.

ناصر کنعانی در  واکنش به ادعای وال استریت ژورنال درباره مناسبات ایران و سودان و طرح مطلبی از این روزنامه مبنی بر اینکه ایران به سودان پیشنهاد صادرات پهپاد در ازای ساخت پایگاه در این کشور را داده است، گفت: وزیر خارجه سودان در این خصوص توضیحاتی دادند. این ادعاهای بی اساس است  و با هدف و انگیزه سیاسی مطرح می شوند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره نشست سازمان همکاری اسلامی در جده نیز تصریح کرد: ما رخداد مهمی را در جده در مقر سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با فلسطین شاهدیم. این دومین نشست وزرای خارجه این سازمان است. هم نشست اول و هم دوم محصول تلاش دیپلماتیک ایران و تعدادی از کشورهای عضو است.

وی افزود: با توجه به جایگاه سازمان همکاری اسلامی و اینکه اساسا فلسفه آغازین آن در ارتباط با فلسطین بوده، انتظار این بود در طول بازه زمانی پنج ماهه از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی شاهد اقدام موثر و تعیین کننده باشیم. به رغم اینکه جلسه‌ای برگزار شده بود شاهد آن نبودیم این سازمان آنگونه که اقتضا می‌کند در مسیر ایجاد بازدارندگی ایفای نقش کند. البته تلاش مجموعه کشورهای اسلامی و اعلام مواضع و دیدگاه در مجموع قابل تقدیر است اما انتظار مردم فلسطین ایجاد بازدارندگی بود.

کنعانی تاکید کرد: متاسفانه در سایه جنگ طلبی مقامات رژیم صهیونیستی و حمایت نامحدود امریکا که از رژیم به طور مستمر ادامه پیدا کرده، اکنون سازمان همکاری اسلامی در معرض آزمون قرار دارد تا نشان دهد چه میزان در حمایت از مردم فلسطین پایبند است. این آزمون فردا در جده برگزار می‌شود. انتظار همه ملت‌ها از رهبران کشورهای اسلامی این است فردا در تکمیل گام‌ها یک تصمیم قوی در ارتباط با برداشتن گام موثر در حمایت از فلسطین اتخاذ کنند. آن چیزی که دارای اهمیت است پایان دادن به حملات وحشیانه رژیم است. مضافا اینکه رژیم علاوه بر بمباران‌ها اکنون از گرسنگی دادن مردم فلسطین دارد استفاده می‌کند. مردم فلسطین در معرض کشتار جمعی قرار دارند. یک تصمیم جدی برای پایان دادن به جنگ و گشودن مرزها برای کمک‌های انسان دوستانه و توقف پروژه رژیم در کوچاندن مردم فلسطین باید گرفته شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره هجوم زمینی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و احتمال تشدید تنش‌ها و پیوستن ایتالیا به ائتلاف علیه یمن گفت: آنچه که مسلم است رژیم بر مبنای ذات آشوب طلب و تروریستی خودش همچنان به دنبال دامن زدن به تنش و گسترش ناامنی است. هر اقدامی که رژیم علیه دیگر طرف‌ها انجام دهد اقدامی در جهت به مخاطره افکندن صلح و امنیت در منطقه است و مسئولیت آن متوجه همین رژیم و دولت‌هایی است که از او حمایت می‌کنند، به خصوص امریکا که به طور تمام عیار از رژیم حمایت کرده و با سوءاستفاده از حق وتو در شورای امنیت باعث ناکارآمدی شورای امنیت شده است. جامعه جهانی نسبت به اقدامات تحریک آمیز علیه لبنان مسئولیت دارد.

وی افزود: شکل دادن به ائتلاف‌های وهمی و خود خوانده را کمک کننده به صلح در منطقه نمی‌دانیم و مخل نظم و ثبات تلقی می‌کنیم و  انتظار داریم همه کشورها به مقررات بین‌المللی پایبند باشند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص قرارداد امنیتی ایران و عراق گفت: توافق میان طرفین حاصل اراده دو طرف برای تعمیق همکاری‌ها به ویژه امنیت مرز‌های مشترک ایران و عراق بود. توافق امضا شده تا حدود قابل توجهی اجرا شده و کمیته مشترکی ناظر بر آن شکل گرفته و فعالیتش را ادامه می‌دهد. ایران بر ضرورت تکمیل روند اجرای این توافقنامه تاکید می‌کند. ما در چارچوب روابط دوستانه انتظار داریم مقامات عراق در اجرای کامل گام‌های تکمیلی خود را بردارند.

منبع
تسنیم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا