خبر اولسیاسی

وزیر خارجه ترکیه:
شرایط برای بهبود روابط با سوریه فراهم نیست

وزیر امور خارجه ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان سومین مجمع دیپلماتیک آنتالیا گفت که شرایط برای عادی سازی روابط با دمشق فراهم نیست.

میدل ایست نیوز: هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان سومین مجمع دیپلماتیک آنتالیا گفت که شرایط برای عادی سازی روابط با سوریه فراهم نیست.

به گزارش «الشرق الاوسط» وی افزود که با سرگی لاوروف همتای روس خود در حاشیه این مجمع در خصوص پرونده سوریه به تفصیل گفت وگو کرده است.

فیدان ادامه داد: ما باید در مورد مسائل مربوط به پرونده سوریه به تفصیل صحبت کنیم. بازگشت پناهندگان، نگارش قانون اساسی جدید و موارد دیگر، همه مسائل معلقی هستند که به زمان نیاز دارند.

از سوی دیگر، لاوروف شنبه شب شب در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان شرکت خود در این مجمع گفت که گام‌های عادی‌سازی بین ترکیه و سوریه به دلیل وضعیت غزه هنوز «امکان پذیر» نیست.

وی علاقه کشورش به عادی سازی روابط بین سوریه و ترکیه را ابراز کرد، اما تصریح کرد که با توجه به آنچه در نوار غزه و دیگر سرزمین های فلسطینی در حال وقوع است، اکنون گام های عملی ممکن نیست و این شرایط مستقیماً بر همه طرف ها تأثیر می گذارد.

لاوروف با اشاره به بمباران اهداف خاص متعلق به نیروهای طرفدار ایران و بمباران عراق، سوریه و یمن توسط امریکا، تاکید کرد که چنین رویدادهایی بر تمرکز و علاقه به ادامه تلاش ها برای پیشبرد عادی سازی بین سوریه و ترکیه تأثیر می گذارد.

پیشتر روزنامه ایدینلیک ترکیه نوشته بود که احتمال دارد اردوغان و اسد در مسکو بنا به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کنند، اما یک منبع در ریاست جمهوری ترکیه با رد این خبر گفت که آنکارا هیچ اطلاعی از برنامه ریزی برای دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ندارد.

مذاکرات دو کشور برای عادی سازی روابط با وساطت روسیه در اوایل سال گذشته به شکست انجامیده بود. سوریه بارها تأکید کرده که هرگونه روابط با ترکیه مشروط به خروج کامل نیروهای این کشور از خاک سوریه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا