اقتصادیخبر اولسیاسی

عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم از ترکیه، بودجه خود را تعدیل می‌کند

وزیر امور خارجه عراق، خبر داد که دولت این کشور به دنبال اصلاح بودجه فدرال به منظور درج هزینه واردات و ترانزیت نفت خامی است که از شمال کشور به بندر جیهان ترکیه صادر می‌شود. 

میدل ایست نیوز: فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، خبر داد که دولت این کشور به دنبال اصلاح بودجه فدرال به منظور درج هزینه واردات و ترانزیت نفت خامی است که از شمال کشور به بندر جیهان ترکیه صادر می‌شود.

به گزارش «الجزیره» فؤاد حسین به «بلومبرگ» گفت که مذاکرات بین شرکت های نفتی، دولت عراق در بغداد و اقلیم کردستان عراق برای ازسرگیری صادرات نفت خام از طریق ترکیه ادامه دارد.

بسته شدن خط لوله نزدیک به نیم میلیون بشکه نفت خام را از بازارهای جهانی قطع کرده است.

ترکیه در مارس 2023 پس از آنکه دادگاه داوری در فرانسه این کشور را به پرداخت حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار غرامت به عراق برای انتقال نفت از اقلیم کردستان عراق به بندر جیهان ترکیه در دریای مدیترانه بدون موافقت بغداد محکوم کرد، جریان خط لوله انتقال نفت از اقلیم کردستان عراق را متوقف کرد.

این داوری نقطه اوج اختلاف طولانی مدت بین بغداد و اقلیم کردستان عراق بر سر درآمدهای فروش نفت بود.

عراق در تلاش است تا قبل از سفر مورد انتظار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به بغداد در 22 آوریل، اختلافات را حل و فصل کند تا روابط با ترکیه را در موضوعات مختلف از تجارت گرفته تا امنیت تقویت کند. بحث اصلی حول محور هزینه های انتقال و بازیابی است.

به گفته فواد حسین، هزینه واقعی حدود 21 دلار در هر بشکه است، در حالی که در بودجه عراق 6 دلار تعیین شده است.

زیان سنگین

فواد حسین در حاشیه یک مجمع دیپلماتیک در شهر آنتالیا ترکیه گفت: «بهترین راه تعدیل بودجه است، از 6 دلار به آنچه در واقعیت است». وی افزود: اگر با اصلاح قانون بودجه موافقت کنیم، راه برای صادرات نفت باز می شود».

عراق حدود 400 تا 500 هزار بشکه در روز از میادین شمال این کشور از طریق خط لوله متوقف شده صادر می کرد. بسته شدن خط لوله طی سال گذشته بیش از 7 میلیارد دلار به عراق ضرر وارد کرده است که فواد حسین آن را «زیانی سنگین» توصیف کرد.

فواد حسین از ارائه تخمینی درباره مدت زمان لازم برای انجام اصلاحیه مورد نیاز خودداری کرد. این اصلاحیه نیازمند حمایت احزاب سیاسی عراق و همچنین انتخاب رئیس جدید پارلمان است. اما وی گفت که بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق در مورد ازسرگیری صادرات به تفاهم رسیده اند و طرف ترکیه هیچ مخالفتی ندارد.

در یک موضوع اقتصادی دیگر، ترکیه و عراق به دنبال متقاعد کردن کشورهای شورای همکاری برای کمک به تامین مالی «جاده توسعه» به ارزش 17 میلیارد دلار است که از بندر فاو در استان بصره (جنوبی ترین بخش عراق) به ترکیه و سپس به اروپا امتداد می یابد. وزیر عراق گفت: «ما به تنهایی نمی توانیم هزینه های آن را تامین کنیم».

وی افزود: وضعیت کنونی دریای سرخ و باب المندب نیز ثابت می کند که برای رسیدن به اروپا به راه های مختلفی نیاز داریم.

وزیر خارجه عراق تاکید کرد: امنیت داخلی عراق به طور کلی بسیار خوب است، اما به دلیل جنگ غزه، امنیت کل منطقه در خطر است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا