اقتصادیخبر اول

کاهش 50 درصدی درآمدهای مصر از کانال سوئز

زیان مصر از درآمدهای این کشور از طریق کانال سوئز ظرف دو ماه حدود 745 میلیون دلار بوده است که نشان دهنده کاهش بیش از 50 درصدی درآمدهاست.

میدل ایست نیوز: در پی تداوم تنش ها در دریای سرخ و خلیج عدن، مصر در ماه های ژانویه و فوریه 2024 حدود 745 میلیون دلار از درآمدهای کانال سوئز را به علت  کاهش تعداد کشتی هایی که از این منطقه عبور می کرده اند؛ از دست داده است .

به گزارش العربی الجدید، اسامه ربیع  رئیس اداره کانال سوئز، در این باره گفت : درآمد حاصل از هزینه های ترانزیت از کانال سوئز از ابتدای سال 2024 تا 26 فوریه، حدود 50.7 درصد کاهش یافته است در حالی که میزان درآمدهای مصر از این کانال در مدت مشابه سال گذشته حدود یک میلیارد و 469 میلیون دلار بوده است که کاهشی حدود 724 میلیون دلار را نشان می دهد.

این مقام مصری در کنفرانسی خبری اعلام کرد شمار کشتی هایی که در دو ماهه نخست سال 2024 از این کانال عبور کرده اند به 2300 فروند می رسد در حالی که این تعداد کشتی در همین بازه زمانی در سال 2023 ، حدود 3900 کشتی بوده است.

وی پیش بینی کرد در صورت تداوم تنش ها در دریای سرخ و تهدیدات جنبش انصار الله برای کشتیرانی در تنگه باب المندب، درآمد مصر از این کانال در سال 2024 به حدود 5 میلیارد دلار  کاهش یابد در حالی که این میزان در سال 2023 حدود 10.2 میلیارد دلار و در سال 2022 نیز حدود  7.9 میلیارد دلار بوده است.

ربیع خاطر نشان کرد: هزینه بیمه کشتی ها به علت در نظر گرفتن  هزینه های اضافی توسط خطوط کشتیرانی برای خطرات اضطراری، تا ده برابر افزایش یافت.

این مقام مصری در پایان خاطر نشان کرد: سهم کانال سوئز از حجم تجارت دریایی جهانی  10.7 درصد و سهم آن از کل تجارت جهانی غلات حدود 15.4 درصد و از بابت تجارت جهانی نفت و فرآورده های آن حدود  11.9 درصد و همچنین از تجارت کانتینری در جهان حدود 26.3 درصد بوده است .

بر اساس داده های صندوق بین المللی پول،  میزان محموله های عبوری از کانال سوئز نیز با کاهش 49 درصدی به رقم  142 میلیون تن در دو ماهه نخست سال جاری رسید در حالی که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته حدود  279.5 میلیون تن بوده است.

گفتنی است جنبش انصار الله یمن  در اعلام همبستگی با نوار غزه  که از پنج ماه پیش زیر حملات ویرانگر رژیم صهیونیستی قرار دارد، کشتی های باری عازم به مقصد فلسطینی اشغالی یا کشتی های مرتبط با این رزیم را هدف قرار می دهد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا