خبر اولسیاسی

اکسیوس:
اولویت اصلی حماس در مذاکرات آتش‌بس، بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان در شمال غزه است

جنبش حماس در مذاکرات جاری برای آتش‌بس و آزادی اسیران، بازگشت فلسطینی‌ها به خانه‌هایشان در شمال نوار غزه را اولویت اصلی می‌داند.

میدل ایست نیوز: پایگاه امریکایی «اکسیوس» در گزارشی اعلام کرد که جنبش حماس در مذاکرات جاری برای آتش‌بس و آزادی اسیران، بازگشت فلسطینی‌ها به خانه‌هایشان در شمال نوار غزه را اولویت اصلی می‌داند.

این پایگاه به نقل از یک مقام در رژیم صهیونیستی و یک منبع آگاه گزارش داد که میانجی‌های مصری و قطری در جریان مذاکرات هفته گذشته به رژیم صهیونیستی اطلاع دادند که حماس «آماده است با کاهش تعداد فلسطینی‌هایی که از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد می‌شوند موافقت کند و در ازای آن تعداد بیشتری از غیرنظامیان برای بازگشت به خانه‌های خود در شمال نوار غزه مجوز دریافت کنند».

این مقام صهیونیست که این پایگاه نام وی را فاش نکرده، گفت که در جریان مذاکرات غیرمستقیم هفته گذشته در دوحه، به میانجی‌ها اطلاع داد که بازگشت فلسطینی‌ها به شمال غزه اولویت اصلی حماس در مذاکرات است؛ موضوعی که «میانجی‌های مصری و قطری از اهمیت آن برای حماس شگفت‌زده شدند».

قطع ارتباط با «یحیی السنوار» مانعی جدی در مسیر توافق آتش‌بس در غزه

این مقام افزود: حماس این موضوع بازگشت را به عنوان یک موضوع بشردوستانه معرفی می کند، اما خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی این موضوع را «مسئله ای سیاسی» می‌داند.

در این گزارش آمده است که اگر رژیم صهیونیستی اجازه بازگشت فلسطینی‌ها به شمال غزه را بدهد، ممکن است باعث تقویت حماس به عنوان یک ساختار حاکم در نوار غزه شود و دستیابی تل آویو به اهدافش برای از بین بردن حماس را دشوارتر کند.

بسیاری از کشورها با تاکید بر مخالفت خود با اشغال مجدد نوار غزه، مخالفت خود را با کوچاندن فلسطینی‌ها از مناطق خود در نوار غزه اعلام کرده‌اند، در حالی که تل‌آویو می‌گوید از فلسطینی‌ها خواسته است تا خانه‌های خود را در مناطق مختلف نوار فلسطین ترک کنند و به سمت جنوب حرکت کنند.

روز دوشنبه، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، از رژیم صهیونیستی خواست تا اقدامات بیشتری را برای ارسال کمک به غزه انجام دهد و خاطرنشان کرد که شرایط در نوار غزه «غیر انسانی» شده است.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که هریس همچنین در دیدار با وزیر کابینه جنگ، بنی گانتز، از تل‌آویو خواسته است تا قبل از انجام هر گونه فعالیت نظامی عمده در شهر رفح، یک طرح بشردوستانه «معتبر» را تدوین کند.

ماه گذشته، رژیم صهیونیستی حملات خود را در رفح تشدید کرد که در حال حاضر حدود 1.5 میلیون نفر را در خود جای داده است که اکثر آنها از مناطق شمال نوار غزه آواره شده‌اند.

مذاکرات روز یکشنبه در غیاب نمایندگان اسرائیل در قاهره از سر گرفته شد.

در پیشنهاد ارائه شده از سوی کشورهای میانجی، توقف جنگ به مدت 6 هفته و آزادی 42 گروگان در غزه و در ازای آزادی اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی قید شده است.

روز گذشته، یک مقام بلندپایه حماس به خبرگزاری «فرانس پرس» گفته بود که در صورت موافقت رژیم صهیونیستی با مطالبات حماس، توافق آتش‌بس موقت در غزه ظرف 24 تا 48 ساعت آینده ممکن است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا