سیاسی

واکنش ایران به بیانیه امارات و کویت درباره جزائر سه گانه و میدان الدره

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مفاد برخی بندهای بیانیه پایانی سفر امیر کویت به امارات عربی متحده در مورد جزایر سه گانه را مردود اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با مردود اعلام کردن مفاد برخی بندهای بیانیه پایانی سفر امیر کویت به امارات عربی متحده در مورد جزایر سه گانه اظهار داشت: همان گونه که بارها تاکید شده است، جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک ایران بوده و اشاره به آنها در این بیانیه یا بیانیه‌های تکراری نشست‌های دیگر، فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی بوده و دخالت در امور داخلی ایران تلقی می‌شود.

براساس بیانیه وزارت خارجه ایران، کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران تمامیت سرزمینی خود را هرگز قابل مذاکره نمی‌داند.

وی در خصوص تکرار ادعای کویت پیرامون میدان آرش در این بیانیه گفت: بارها گفته‌ایم که‌  طرح ادعاهای یک‌جانبه در این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به مذاکرات و رایزنی‌های قبلی فیمابین ایران و کویت تصریح کرد: مذاکرات فنی و حقوقی فیمابین، بهترین و مناسب ترین مسیر برای رسیدگی به موضوع است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت آمادگی دارد در خصوص چارچوبی که متضمن احترام به منافع مشترک باشد، با دولت کویت گفتگوها را ادامه دهد.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که تنها با ایجاد فضای مثبت و سازنده و رعایت حقوق و منافع مشترک می‌توان به توافقی عادلانه درخصوص میدان آرش دست یافت.

پیش از این محمد بن زاید، رئیس امارات و مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت مخالفت خود با تداوم «اشغال جزائر سه گانه اماراتی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی توسط ایران» را اعلام کردند.

دو طرف بر «حاکمیت کامل امارات بر این 3 جزیره و آب های سرزمینی امارات و حریم هوایی آن، کمربند ساحلی و منطقه انحصاری اقتصادی آن» تاکید کردند.

محمد بن زاید و مشعل الاحمد، تاکید کردند که «میدان الدره به صورت کامل در آب های سرزمینی کویت قرار دارد و مالکیت منابع طبیعی آن به صورت مشترک تنها متعلق به کویت و عربستان است و دو کشور به طور کامل حق بهره برداری از منابع طبیعی این منطقه را دارند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا