اجتماعیسیاسی

رضایت سازمان ملل از گام‌های عراق در پیشبرد حقوق زنان

دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق اعلام کرد این کشور گام‌های بلندی برای پیشبرد حقوق زنان برداشته است.

میدل ایست نیوز: نمایندگی سازمان ملل در عراق اعلام کرد این کشور گام های بلندی برای پیشبرد حقوق زنان برداشته است که از جمله آنها می توان به تصویب قوانین تضمین کننده نمایندگی زنان در پارلمان و عرصه های سیاسی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، این نمایندگی با انتشار بیانیه ای به مناسبت روز جهانی زن اعلام کرد: اداره ملی زنان عراق در دبیرخانه شورای وزیران ضمن برپایی مراسم جشنی با همکاری آژانس‌های سازمان ملل متحد از دولت عراق، نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی، سازمان‌های جامعه مدنی و شرکای بین‌المللی درخواست کرد به  تعهد جمعی خود برای افزایش بودجه اختصاص یافته به زنان پایبند باشد.

در این مراسم جشن، دستاوردهای محقق شده در زمینه توانمندسازی اقتصادی زنان، مشخص کردن شکاف ها و ترسیم نقشه راه برای دستیابی به عدالت جنسیتی در تمام زمینه های زندگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه تصریح  شده است: زنان عراقی با ابتکارات خود، انعطاف و تلاش خود را برای ایفای نقش در تصمیم‌گیری‌ها و پیگیری توانمندسازی اقتصادی نشان داده‌اند ضمن آنکه آنها با موانع دیگری از جمله دسترسی نابرابر به منابع و غذا، تفاوت در دستمزدهای کاری، اشتغال غیررسمی، دسترسی محدود به فرصت‌های کارآفرینی و خدمات مالی و مسئولیت‌های مراقبتی سنگین و همچنین خطر بالای خشونت و تبعیض‌های ناشی از هنجارهای اجتماعی و فرهنگی مواجه هستند.

در این بیانیه تاکید شده است: عراق گام‌های بلندی برای پیشبرد حقوق زنان برداشته است که از جمله آنها می توان به تصویب قوانین تضمین کننده نمایندگی زنان در پارلمان و عرصه های سیاسی اشاره کرد به گونه‌ای که در انتخابات پارلمانی اخیر شاهد افزایش قابل توجه تعداد نمایندگان زن در پارلمان و فراتر رفتن آن از سهمیه مقرر در قانون اساسی بودیم که این امر می تواند گواه پیشرفت و امکان تغییر و اهمیت سرمایه‌گذاری روی توانمندسازی زنان باشد.

در پایان این بیانیه آمده است: آژانس‌های سازمان ملل متحد در عراق آماده همکاری با دولت این کشور، بخش‌های دولتی و خصوصی و سازمان‌های جامعه مدنی برای تسریع پیشرفت به سوی آینده‌ای هستند که در آن هر زن و دختری بتواند به ظرفیت کامل توانمندی خود دست یابد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا