سیاسی

موافقت اپوزیسیون سوریه با ازسرگیری جلسات کمیته تدوین قانون اساسی

کمیته مذاکره‌کنندگان اپوزیسیون سوریه موافقت خود را با اعزام نمایندگانش برای شرکت در نهمین دور جلسات کمیته تدوین قانون اساسی اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: کمیته مذاکره‌کنندگان اپوزیسیون سوریه روز شنبه موافقت خود را با اعزام نمایندگانش برای شرکت در نهمین دور جلسات کمیته تدوین قانون اساسی به دعوت گر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، اعلام کرد.

به گزارش «آناتولی» اعضای این کمیته شامگاه شنبه پس از نشست دو روزه در استانبول با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد که «دعوت فرستاده ویژه بین‌المللی به سوریه برای برگزاری نهمین دور کمیته کمیته قانون اساسی در ژنو طی 22 تا 26 آوریل، را مورد بررسی قرار داده است و تصمیم گرفته که هیئتی از نمایندگان خود در کمیته را برای شرکت در جلسه اعزام کند.»

این کمیته به آمادگی خود برای اقدام مثبت و سازنده برای دستیابی به مأموریت تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه و تلاش‌های فرستاده سازمان ملل برای پیشبرد روند سیاسی برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی پایدار از طریق اجرای کامل و دقیق قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت اشاره کرد».

قطعنامه 2254 سازمان ملل متحد در سال 2015 با هدف تشکیل دولت انتقالی، تهیه قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات از جمله اقدامات اعتمادسازی و ایجاد فضا برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه صادر شد.

این کمیته در بیانیه خود از سازمان ملل متحد، سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط و کشورهای عضو خواست تا به تعهدات خود در قبال حقوق پناهندگان، مهاجران و آوارگان برای حفاظت، تأمین نیازهای بشردوستانه آنها و توقف نقض‌ها و اقدامات مرتکب و اتخاذ شده عمل کنند.

در این بیانیه بر «لزوم الزام دمشق به آزادی همه بازداشت شدگان و اعلام سرنوشت افراد مفقود و اجرای آنچه در قطعنامه سازمان ملل در این زمینه آمده است بدون هرگونه قید و شرط» تاکید شده است.

کمیته قانون اساسی سوریه به طور رسمی در سال 2019 تشکیل شد و متشکل از 150 عضو است که به طور مساوی بین حکومت سوریه، مخالفان و جامعه مدنی تقسیم شده اند و 8 دور در ژنو برای تعدیل قانون اساسی سوریه برگزار شد که تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا