اقتصادی

تعلیق خرید سهام شرکت صهیونیستی به سبب پیامدهای جنگ غزه

پیامدهای جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه باعث شد قرارداد بزرگ خرید سهام یکی از شرکت‌های این رژیم با شرکت‌های انگلیسی و اماراتی به حالت تعلیق درآید.

میدل ایست نیوز: شرکت «نیومِد انرژی» رژیم صهیونیستی که تحت تملک «اسحاق چووا» میلیاردر صهیونیست قرار دارد، اعلام کرد قرارداد فروش سهام این شرکت به میزان 7 میلیارد دلار به شرکت‌های بریتیش پترولیوم انگلیس و شرکت نفت ابوظبی امارات «أدنوک»، متوقف شده است.

به گزارش العربی الجدید، پایگاه اینترنتی کالکالیست رژیم صهیونیستی، علت متوقف شدن این قرار داد را با پیامدهای جنگ در نوار غزه مرتبط دانسته است. این در حالی است که شرکت نفت و گاز انگلیسی «بریتیش پترولیوم» با همکاری شرکت ملی نفت ابوظبی در صدد خریداری ۵۰ درصد از سهام شرکت گاز طبیعی «نیومد»، در چارچوب طرح پیگیری مشترک پروژه‌های گازی در شرق مدیترانه برآمده‌اند. نیومد، مالک 45 درصد از ذخایر گاز طبیعی لویاتان، بزرگترین ذخایر گازی در سواحل فلسطین اشغالی است.

این شرکت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به آنکه نوعی بی‌اعتمادی و نبود اطمینان در فضای خارجی ایجاد شده است، تصمیم گرفته شد تا زمان اعلام تمدید یا خاتمه مذاکرات، تمامی اقدامات مربوط به این موضوع به حالت تعلیق درآید چرا که پیامدهای ژئوپلیتیک جنگ غزه بر منطقه به گونه‌ای است که در راستای حمایت از اجرای این قرار داد نیست.

بنا به نوشته پایگاه اسرائیلی «گلوبس»، در فاصله یک هفته مانده به آغاز عملیات طوفان الاقصی، کمیته‌ای توسط شرکت «نیومد» منصوب شده بود تا ملاحظات برنامه ریزی شده در این توافق را بین 10 تا 12 درصد یعنی حدود 7 میلیارد دلار افزایش دهد که همین موضوع به مثابه وارد شدن یک شوک اساسی به این توافق بود. شرکت نیومید دلیل این پیشنهاد خود را افزایش شدید قیمت نفت و گاز و پایین آمدن ارزش «شیکل» در برابر دلار طی 6 ماه گذشته عنوان کرده بود.

گفتنی است ذخایر میدان گازی لویاتان حدود 620 میلیارد متر مکعب تخمین زده شده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا