اجتماعیاقتصادیخبر اولسیاسی

بازار بی رونق فانوس‌های رمضان مصر در سایه اوضاع دشوار اقتصادی

اوضاع و شرایط نامناسب اقتصادی در مصر آداب و رسوم ماه مبارک رمضان را  تحت الشعاع قرار داده است به طوری که مردم به خرید فانوس های تزئینی مخصوص این ماه نیز اقبال نشان نداده اند.

میدل ایست نیوز: همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، خیابان های مصر مملو از فانوس های سنتی و رنگارنگ مخصوص ماه رمضان می شود. مصری ها عادت دارند در این طول این ماه، خانه های خود را با این فانوس ها تزئین کنند، اما بحران اقتصادی، هم فروشندگان و هم خریداران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش الجزیره، بحران اقتصادی و تاثیر و پیامدهای آن بر واردات، هم فروشندگان و هم خریداران مصری را به شدت تحت فشار قرار داده است. بسیاری از خریداران تاکید می کنند قیمت فانوس های سنتی در مقایسه با سال گذشته بسیار افزایش یافته است اما با این حال دوست دارند این فانوس ها را  به خاطر قرار داشتن در حال و هوای سنتی ماه روزه داری خریداری کنند.

ایهاب لطفی یکی از افرادی که برای خرید این فانوس ها به بازار آمده است، می گوید: قیمت ها در مقایسه با گذشته بسیار افزایش یافته است. قبلا زندگی ها خیلی ساده تر بود. البته این فانوس ها هر چقدر هم که گران باشند چون به ماه مبارک رمضان پیوند خورده اند، هر کاری که برای خرید این فانوس های رمضانی لازم باشد انجام خواهیم داد.

«محمد حسن» یکی دیگر از خریداران و مشتاقان فانوس های سنتی و تزئینی می گوید: این فانوس ها فقط مخصوص کودکان نیست بلکه متعلق به همه است. برای ما فانوس چه از نظر تاریخی و چه نوستالژیک، یک منشأ نور به حساب می آید که آغاز ماه رمضانی نورانی را برای ما نوید می دهد. برای ما فانوس چیزی است که زندگی مان را روشنایی می بخشد. ماه مبارک رمضان نیز ماه نور است حتی اگر زندگی سخت و توأم با بحران ها باشد. وقتی ماه رمضان فرا می رسد تمامی بحران ها به فراموشی سپرده می شوند و زندگی شیرین می شود.

اقتصاد مصر در آستانه بازسازی ساختاری در میانه چالش‌های بی سابقه

«محمد حسن» در ادامه تصریح می کند: با وجود اینکه من مجرد هستم و تشکیل زندگی نداده ام و فرزند ندارم اما حتما باید فانوس خریداری کنم. با توجه به اینکه فانوس ها در داخل مصر ساخته می شوند و نباید افزایش قیمت چندانی داشته باشند اما متاسفانه قیمت ها نسبت به گذشته بسیار بالاست.

«اشرف احمد» یکی از فروشندگان مصری در این باره می گوید: ما به عنوان فروشنده تلاش داریم قیمت ها را تا جای ممکن کاهش دهیم و با شعار سود کمتر و فروش بیشتر پیش برویم. ما نمی خواهیم هیچ خانه ای در ماه مبارک رمضان بدون فانوس تزئینی باشد. ما می خواهیم همه خوشحال باشند.

این در حالی است میزان تورم در قیمت مصرف کنندگان در فوریه گذشته با افزایش بی سابقه ای همراه بوده است و رقمی معادل 11.4 را نشان می دهد در حالی که این میزان تورم برای مصرف کننده در ماه ژانویه 1.6 در صد بود و این عدد و رقم بسیار فراتر از پیش بینی اقتصاددانان است.

این افزایش تورم در واقع قبل از افزایشی است که انتظار می رود در پی کاهش ارزش پول مصر طی هفته گذشته ایجاد شود. بانک مرکزی مصر چهارشنبه گذشته، با در پیش گرفتن سیاست شناور سازی قیمت دلار اجازه داد «جنیه» واحد پول این کشور از  30.85  جنیه یا پوند تا حدود 50 جنیه در برابر دلار کاهش یابد.

در همین زمینه، «حسن عبدالله» رئیس بانک مرکزی مصر، پس از آنکه این بانک نرخ مبادله ارز را آزاد کرد و نرخ بهره را در نشستی استثنایی تا میزان 600 واحد افزایش داد، اعلام کرد قاهره قصد دارد نرخ تورم را در میان مدت تک رقمی کند و به زیر 10 درصد برساند.

نخست وزیر مصر نیز اعلام کرده است صندوق بین المللی پول اعلام کرده است برنامه های کنونی خود را برای پرداخت وام به مصر بین 5 تا 8 میلیارد دلار تنظیم کرده است.

گفتنی است صندوق بین المللی پول در دسامبر 2022  نیز توافقنامه جدیدی با مصر در خصوص گسترش تسهیلات بالغ بر 3 میلیارد دلاری برای یک دوره 46 ماهه، منعقد کرد  که یکی از بندهای و مفاد اصلی آن انتقال به سیستم نرخ ارز شناور و انعطاف پذیر تر بوده است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا