اقتصادی

دارایی سه تریلیون دلاری صندوق‌های عربی

دارایی سه صندوق ثروت ملی عربی در منطقه خاورمیانه قریب به سه تریلیون دلار است.

میدل ایست نیوز: بر اساس گزارش بلومبرگ، منطقه نفت خیز خاورمیانه در حال تبدیل شدن به تنها منطقه ای است که صندوق های ثروت دولتی آن قریب به سه تریلیون دلار دارایی دارند.

به گزارش العربی الجدید، عربستان سعودی اخیراً  164 میلیارد دلار از سهام غول نفتی آرامکو را به صندوق سرمایه گذاری عمومی واگذار کرده است، در حالی که سازمان سرمایه گذاری عمومی کویت نیز در مسیری قرار دارد که در میان رشد گسترده بازار، یکی از بهترین سال های مالی خود را پشت سر می گذارد.

بر اساس آمارها و داده‌های صندوق ثروت های دولتی، این شرایط به هر دو صندوق عربستانی و کویتی کمک کرده است تا فاصله خود را با سرمایه 993 میلیارد دلاری سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی که بزرگترین سرمایه‌گذار تحت حمایت دولت در منطقه به شمار می آید، کاهش دهند.

گزارش های منتشر شده حکایت از آن دارد که  صندوق امارات متحده عربی از نظر ارزش، با 993 میلیارد دلار در صدر این هرم قرار دارد و پس از آن صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان با ارزش 940 میلیارد دلار و سپس سازمان سرمایه گذاری عمومی کویت، با 923 میلیارد دلار، قرار دارند.

در همین حال صندوق دولتی قطر با 501 میلیارد دلار،  شرکت سرمایه‌گذاری دبی با 341، سپس صندوق مبادلات با 276 میلیارد دلار، شرکت هلدینگ 199 میلیارد دلار و در نهایت سازمان سرمایه‌گذاری امارات نیز  دارای 91 میلیارد دلار ارزش سرمایه هستند.

بر اساس آمارهای معتبر نهادهای مالی بین المللی، صندوق ثروت دولتی نروژ بزرگترین صندوق در جهان به شمار می آید و پس از آن شرکت سرمایه‌گذاری چین قرار دارد ضمن آنکه در  منطقه خاورمیانه نیز، ابوظبی مکان سه صندوق سرمایه‌گذاری یعنی سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی، شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ مبادلات است.

گفتنی است ابوظبی در میان معدود شهرهای جهان قرار دارد که حدود 1.5 تریلیون دلار سرمایه مستقل را مدیریت می‌کند و اخیراً نیز یک شرکت سرمایه‌گذاری فناوری تأسیس کرده است که می‌تواند بیش از 100 میلیارد دلار دارایی داشته باشد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا