سیاسی

بیانیه مشترک بغداد و آنکارا:
«پ.ک.ک»، تهدیدی امنیتی برای عراق و ترکیه است

عراق و ترکیه در بیانیه ای مشترک تاکید کردند که تشکلات پ.ک.ک، تهدیدی امنیتی برای این دو کشور است و قطعا حضور آن در خاک عراق، نقض قانون اساسی این کشور به شمار می رود.

میدل ایست نیوز: وزارت خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد که فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق 14 مارس 2024 در بغداد میزبان هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، در این نشست وزیر دفاع عراق، مشاور امنیت ملی این کشور، رئیس سازمان الحشد الشعبی، وزیر داخله اقلیم کردستان و معاون رئیس سازمان اطلاعات عراق و وزیر دفاع ترکیه، رئیس سازمان اطلاعات این کشور و معاون وزیر کشور ترکیه حضور داشتند.

دو طرف مواضع مشترک خود برای مقابله با تحولات منطقه ای و چالش های مختلف در زمینه روابط دوجانبه را بررسی کردند و به بررسی مقدمات سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به بغداد در ماه رمضان پرداختند.

در این نشست هیئت عراقی و ترکیه ای بر سر تشدید همکاری برای امضای یک یادداشت تفاهم در راستای ایجاد چارچوب ساختاری در زمینه های مختلف روابط دوجانبه و ایجاد سازوکارهای ارتباط منظم توافق کردند.

دو طرف همچنین بر سر امضای یک یادداشت تفاهم در راستای ایجاد چارچوب استراتژیک روابط برای همکاری هماهنگ شده مقامات دو کشور به صورت منظم و با رویکردی که به نتایج مورد نظر دست یابد، توافق کردند.

براساس تصمیم مقامات بلندپایه دو کشور، قرار شد کمیته های دائمی مشترکی تشکیل شود تا به صورت اختصاصی در زمینه های مبارزه با تروریسم، تجارت، زراعت، انرژی، آب، بهداشت و حمل و نقل فعالیت کنند.

در این نشست بر اهمیت اهتمام به یکپارچگی سیاسی عراق و حاکمیت و تمامیت ارضی آن تاکید شد.

دو طرف تاکید کردند که تشکلات پ.ک.ک، تهدیدی امنیتی برای ترکیه و عراق است و قطعا حضور آن در خاک عراق، نقض قانون اساسی این کشور به شمار می رود.

ترکیه از تصمیم شورای امنیت ملی عراق در درج پ.ک.ک به عنوان یک سازمان ممنوعه در عراق استقبال کرد.

دو طرف درباره اقداماتی که باید علیه پ.ک.ک و گسترش اقدامات علیه این گروه که با استفاده از خاک عراق، ترکیه را هدف قرار می دهد، اتخاذ شود، گفت وگو کردند.

جنگ در غزه از دیگر محورهای گفت وگوی هیئت عراق و ترکیه بود و در پایان دو طرف بر سر تداوم دیدارها و ارتباطات بر سر مسائل مشترک و مرتبط با دو کشور توافق کردند.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا