اقتصادی

رشد چشمگیر فعالیت های غیر نفتی عربستان سعودی در سال2023

فعالیت های غیر نفتی عربستان سعودی، پنجاه درصد از سهم تولید ناخالص داخلی این کشور را در سال 2023 به خود اختصاص داده است.

میدل ایست نیوز: بر اساس گزارش ها و تحلیل های وزارت اقتصاد و برنامه‌ ریزی اداره کل آمار عربستان سعودی، فعالیت های غیر نفتی در عربستان سعودی با 50 درصد، بالاترین سهم  را در تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور ثبت کرده است.

به گزارش بلومبرگ، بر اساس گزارش، وزارت اقتصاد و برنامه ریزی، میزان ارزش کل اقتصاد غیر نفتی عربستان سعودی در مجموع به 1.7 تریلیون ریال رسیده است که این وضعیت متاثر از تداوم رشد سرمایه گذاری، مصرف و صادرات است.

در همین حال، سهم تاریخی بخش غیر نفتی مرتبط با عملکرد فوق العاده و منحصر به فرد سرمایه‌گذاری غیردولتی طی دو سال گذشته با نرخ رشد 57 درصدی بوده است که ارزش سرمایه‌گذاری‌های غیردولتی را به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی 959 میلیارد ریال سعودی در سال 2023 رسانده است.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم انداز اقتصاد جهان در ژانویه گذشته، بخش غیر نفتی عربستان سعودی با توجه به کاهش تولید نفت و کاهش قیمت ها به مثابه یک سوپاپ اطمینان برای ادامه رشد اقتصاد عربستان در سال‌های جاری و آینده ایفای نقش می کند.

این صندوق، همچنین رشد اقتصاد غیر نفتی در عربستان سعودی را  4.9 درصد برآورد کرده است به گونه ای که این کشور در رده نخست کشورهای صادر کننده نفت قرار گرفته است.

پیش بینی این صندوق حکایت از آن دارد که فعالیت های غیر نفتی عربستان در سال جاری با نرخ  شد 5.9 درصدی همراه باشد.

منبع
بلومبرگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا