سیاسی

پاسخ رسمی لبنان به ابتکار فرانسه برای مهار تنش ها در مرزهای جنوبی

وزیر خارجه لبنان پاسخ بیروت به ابتکار پاریس برای توقف تنش ها میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی را به سفیر فرانسه در این کشور تحویل داد.

میدل ایست نیوز:  عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان در دیدار با «هرویه ماگرو» سفیر فرانسه،  پاسخ رسمی لبنان به ابتکار فرانسه را به وی تحویل داد.

به گزارش النهار، از زمان آغاز جنگ در نوار غزه  در تاریخ هفتم اکتبر پس از عملیات طوفان الاقصی، حزب الله لبنان نیز در حمایت از جنبش حماس به عنوان یکی از هم پیمانان خود جبهه ای را از جنوب لبنان گشوده است و در همین ارتباط، فرانسه در ماه ژانویه ابتکار و طرحی را برای مهار کردن تنش های مرزی میان دو طرف، به لبنان و رژیم صهیونیستی ارائه کرده بود.

در همین حال یک منبع دیپلماتیک فرانسوی اعلام کرد،  ابتکار عمل فرانسه، مربوط به اجرای قطعنامه 1701 سازمان ملل است که بر اساس آن، استقرار نیروهای مسلح در جنوب لبنان به ارتش این کشور و نیروی موقت حافظ صلح سازمان ملل  موسوم به یونیفل منحصر خواهد شد.

این منبع افزود: در پاسخ طرف لبنانی به مقامات فرانسوی تصریح شده است که  ابتکار فرانسه گام مهمی برای دستیابی به صلح و امنیت در جنوب لبنان است.

بوحبیب وزیر خارجه لبنان نیز، طرح فرانسه را دربردارنده  نکات خوب و قابل قبول بسیاری دانسته اما در عین حال اعلام کرده است نکاتی نیز در این طرح وجود دارد که نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر دارد.

در طرح فرانسه به عقب نشینی نیروهای حزب الله آن بین 10 تا 12 کیلومتری مرز و متوقف شدن تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی تصریح شده است.

در این طرح همچنین پیشنهاد شده است  یک کمیته چهار جانبه شامل فرانسه، امریکا ، رژیم صهیونیستی و لبنان برای نظارات بر متوقف شدن اقدامات خصمانه تشکیل شود.

وزیر خارجه لبنان از سوی دیگر تاکید کرد: رسیدن به نوعی توافق که به مرز های جنوبی ثبات کامل و دائمی بدهد برای ما مهم است.

گفتی است طبق آمار خبرگزاری فرانسه از زمان آغاز درگیری ها در مرزهای لبنان و رژیم صهیونیستی دستکم 322 نفر در لبنان کشته شده‌اند که اکثر آنها رزمندگان  حزب‌الله و  56  نفر نیز غیر نظامی بوده اند .

منبع
النهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا