اقتصادیخبر اولسیاسی

ادامه روند کاهش قیمت ارز در مصر پس از شناورسازی قیمت ها

کاهش ارزش دلار در برابر جنیه مصر برای دومین هفته متوالی ادامه دارد و قیمت دلار در بانک مرکزی و همچنین در بازار موازی کاهش یافته است.

میدل ایست نیوز: کاهش ارزش دلار در برابر جنیه مصر برای دومین هفته متوالی ادامه دارد و قیمت دلار در بانک مرکزی به 47.18 جنیه برای خرید و 47.32 جنیه برای فروش رسیده است. این وضعیت موجب خوش‌بینی در بازارهای مصر به تصمیمات اقتصادی اخیر در این کشور شده است.

به گزارش «العربی الجدید»، سایر ارزهای خارجی تقریباً با همان نرخ کاهش یافتند: یورو برای خرید به 51.37 جنیه و برای فروش 51.54 جنیه، پوند انگلیس به 60.11 جنیه برای خرید و 60.30 جنیه برای فروش، دینار کویت به 153.46 جنیه برای خرید و 153.95 جنیه برای فروش، ریال عربستان برای خرید به 12.58 جنیه و برای فروش به 12.88 جنیه، یوان چین برای خرید 6.55 جنیه و برای فروش 6.57 جنیه.

کاهش قیمت‌های رسمی در بازار ارزهای خارجی در بازار موازی نیز خود را نشان داد و قیمت دلار در این بازار نیز به 46.72 جنیه برای خرید و 47.57 جنیه برای فروش رسید.

اقتصاد مصر در آستانه بازسازی ساختاری در میانه چالش‌های بی سابقه

منابع بانکی کاهش قیمت دلار و سایر ارزها در بازارها را ناشی از نرخ بالای فروش ارز از مردم به بانک‌ها و صرافی‌های زیرمجموعه آنها دانستند که از زمان شناور شدن نرخ ارز توانستند معادل 2.3 میلیارد جنیه جذب کنند.

تحلیلگران خاطرنشان می کنند که تأمین مالی ارائه شده توسط امارات متحده عربی و صندوق بین المللی پول به موازات تصویب ارائه بسته کمکی به ارزش 7.4 میلیارد دلار از سوی اتحادیه اروپا موجب تأمین حدود 43 میلیارد دلار برای بانک مرکزی و نجات کشور از کمبود شدید ارز شده است.

اتحادیه اروپا، ضمن بسته کمکی خود، طرحی برای همکاری با بخش خصوصی مصر برای تأمین پروژه‌های تولید هیدروژن و توسعه نظام آبیاری کشاورزی به ارزش 5 میلیارد دلار تعریف کرده است.

کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که با توجه به نزاع جاری در نوار غزه و سودان که موجب گسیل شمار بالایی از آوارگان به مصر شده، نگران ثبات در این کشور هستند که جمعیتی بالغ بر 106 میلیون تن دارد.

بانک مرکزی مصر در ششم مارس گذشته، به صورت همزمان نرخ وام یک شبه را به 28.25 درصد و نرخ سپرده یک شبه را به 27.25 درصد افزایش داد و همچنین قیمت ارز را آزاد کرد.

این بانک اعلام کرد که تصمیم گرفته است فرآیند محدودیت پولی را برای تسریع در کاهش نرخ تورم و تضمین کاهش نرخ ماهانه تورم، سرعت بخشد.

بانک مرکزی مصر افزود که یکسان سازی قیمت ارز بسیار با اهمیت است چرا که به رفع انباشت تقاضای ارز در پی کاهش فاصله بین قیمت رسمی و قیمت بازار کمک می کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا