خبر اولسیاسی

نتایج یک نظرسنجی درباره حماس و تشکیلات خودگردان و راه حل دو کشوری

نتایج یک نظرسنجی جدید در میان فلسطینیان حکایت از آن دارد که آنها تمایل بیشتری به راه حل دو کشوری دارند و از حمایت های خود  از عملیات هفتم اکتبر دست برنداشته اند.

میدل ایست نیوز: نتایج این نظر سنجی که توسط  مرکز تحقیقات سیاسی و نظرسنجی فلسطین انجام شده است ، نشان می دهد حمایت از جنبش حماس در کرانه باختری و نوار غزه و رویکرد و خط مشی اقدام مسلحانه پس از 5 ماه جنگ وحشیانه در نوار غزه، فقط  اندکی کاهش یافته است اما حمایت ها از راه حل تشکیل دو کشور افزایش یافته و  درصد حمایت گسترده مردمی از عملیات هفتم اکتبر همچنان به قوت خود باقی مانده است.

به گزارش الشرق الاوسط، طبق این نظرسنجی،  اکثریت ساکنان کرانه باختری و نوار غزه یعنی چیزی معادل 71 درصد،  بر این باورند، عملیات حماس در هفتم اکتبر درست بوده است در حالی که این رقم در دسامبر 2023 نیز 72 درصد بوده است. علت این امر کاهش بسیار خفیف آن در کرانه غربی به میزان یازده درصد و  افزایش چهارده درصدی آن در نوار غزه بوده است.

این منبع نوشت  نتایج به دست آمده حکایت از آن دارد که حمایت از حمله هفتم اکتبر لزوما به معنای حمایت از «حماس» نیست بلکه این حمایت، ناشی از انگیزه های دیگری است بطوریکه سه چهارم فلسطینی ها معتقدند این حمله، پس از سالها غفلت و بی توجهی،  مساله فلسطین را در سطح منطقه ای و بین المللی در کانون توجه قرار داد.

مناطق دور از درگیری

بر اساس مصاحبه های شخصی انجام شده از 1580 نفر در این نظرسنجی، بین تاریخ 5 تا 10 مارس، یعنی 830 نفر در کرانه باختری و 750 نفر در نوار غزه و در مناطقی که درگیری های میدانی وجود نداشته است؛ این مرکز  سؤالاتی را که 3 ماه پیش از فلسطینیان پرسیده شده بود، بار دیگر مطرح کرد تا بتواند  از تغییر افکار عمومی فلسطین در طول جنگ کنونی آگاهی پیدا کند.

بر همین اساس 45  درصد از فلسطینی ها گفتند از راه حل دو کشوری حمایت می کنند. این در حالی است که 62 درصد ساکنان غزه از این راه حل حمایت کرده اند در حالی که این میزان در ماه دسامبر 35 درصد بود اما در کرانه باختری تغییر چندانی نکرده است و  از 33 درصد به 34 درصد رسیده است.

در همین خصوص پرسش شوندگان در پاسخ به اینکه  بهترین راه برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی و پایان اشغالگری، 46 درصد فلسطینی ها معتقدند  بهترین راه برای ایجاد یک کشور مستقل و پایان دادن به اشغالگری، مبارزه مسلحانه است. این در حالی است که در نظر سنجی مشابه در سه ماه پیش، این رقم 63 درصد بوده است. 13 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی نیز به این سوال اینگونه  پاسخ دادند که بهترین اقدام، مقاومت مسالمت آمیز مردمی است.

حمایت از حماس

بر اساس این نظرسنجی، حمایت از حماس در طول جنگ نیز همچنان بالاست به طوریکه 72 درصد در نظرسنجی که سه ماه پیش انجام شد، از عملکرد حماس در این جنگ راضی بودند و اکنون هم  70 درصد بر همین باورند.

این در حالی است که  اکثر فلسطینی ها بر این باورند که حماس در جنگ پیروز خواهد شد، اگرچه درصد کنونی 64 درصد و  درصد قبلی عدد 70 را نشان می داده است. سطح اعتقاد به پیروزی رژیم صهیونیستی در جنگ در میان ساکنان نوار غزه کاهش یافته است به طوریکه سه ماه پیش، 31 درصد بر این باور بودند که این رژیم پیروز خواهد شد اما در نظرسنجی فعلی تنها 19 درصد چنین عقیده ای دارند. از سوی دیگر با وجودگذشت  بیش از 5 ماه  از جنگ، 59 درصد فلسطینی ها (52 درصد جمعیت نوار غزه) خواهان ادامه حکومت حماس بر این نوار پس از پایان جنگ هستند.

حمایت از مروان برغوثی

نتایج این نظر سنجی همچنین از افزایش قابل توجه حمایت ها از مروان برغوثی رهبر اسیر در زندان های رژیم صهیونیستی حکایت دارد بطوری که  اکثریت پرسش شوندگان در پاسخ به سوالی در خصوص ریاست تشکیلات خودگردان، از میان  محمود عباس رئیس کنونی، اسماعیل هنیه رهبر حماس و مروان برغوثی، گزینه آخر را انتخاب کرده اند.

در رقابت دو جانبه میان برغوثی و هنیه نیز آراء برغوثی یازده درصد از هنیه بیشتر بوده اما در رقابت دوجانبه بین  اسماعیل هنیه و محمود عباس،  70 درصد از رای دهندگان شرکت کننده در این نظر سنجی اسماعیل هنیه را انتخاب کرده اند.

نکته قابل توجه دیگر در این نظرسنجی آن است که تقاضا برای استعفای  محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان اگرچه در نوار غزه اندکی کاهش یافت، اما در کرانه باختری افزایش یافته است  و در نتیجه به سطح بی سابقه ای رسید. در این نظرسنجی 49 درصد حماس را شایسته رهبری ملت فلسطین دانسته اند، 17 درصد نیز به جنبش فتح رای داده اند و 29 درصد نیز به هیچ کدام از این دو  جنبش رای نداده اند.

 کاهش شدید حمایت از تشکیلات خودگردان

در همین حال  65 درصد (در مقایسه با 68 درصد سه ماه پیش) معتقدند  تشکیلات خودگردان فلسطین به  باری بر دوش ملت فلسطین تبدیل  شده است.

نتایج این نظرسنجی درباره موضوع بازگشت به مذاکرات نیز حکایت از آن دارد که 38 درصد از پرسش شوندگان  (46 درصد در نوار غزه و 33 درصد در کرانه باختری) خواستار بازگشت به مذاکرات بوده اند.

در پاسخ به مهمترین مشکل امروزه فلسطینیان نیز ، بیشترین درصد (66 درصد در نوار غزه، 50 درصد در کرانه باختری)، از تداوم جنگ در نوار غزه نام برده اند و  23 درصد نیز  از اشغالگری را به عنوان پاسخ برگزیده اند و 8 درصد نیز فساد را بزرگترین مشکل دانسته اند؛ 6 درصد گزینه بیکاری را انتخاب کرده اند و 5 درصد نیز انقسام و اختلاف  بین کرانه باختری و غزه را برگزیده اند. در نظرسنجی سه ماه پیش، 51 درصد (42 درصد در کرانه باختری و 64 درصد در نوار غزه)  به تداوم جنگ در غزه  و 32 درصد به گزینه اشغالگری رژیم صهیونیستی رای داده بودند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا