خبر اولسیاسی

دور تازه مذاکرات حماس و رژیم صهیونیستی در قطر با حضور رؤسای سیا و سرویس اطلاعات مصر

نخست وزیر رژیم صهیونیستی تحت فشار مقامات امنیتی، به هیئت مذاکره کننده قبل از عزیمت به قطر اختیارات گسترده‌تری اعطا کرده است.

میدل ایست نیوز: محمود المرداوی، از سران حماس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را «مسئول شکست مذاکرات» در مورد توافق تبادل زندانیان دانست.

به گزارش «الشرق الاوسط» المرداوی به یک وب سایت وابسته به حماس گفت: نتانیاهو موانع ساختگی ایجاد می‌کند که ربطی به مذاکرات ندارد و هرگاه پیشرفت جزئی حاصل شود، باعث عقبگرد می‌شود، او خواهان توافق نیست و به دنبال شکست آن است.

اتهامات حماس علیه نتانیاهو در حالی مطرح شده که نتانیاهو تحت فشار مقامات امنیتی به هیئت صهیونیست قبل از عزیمت به قطر در شامگاه جمعه اختیارات گسترده‌تری اعطا کرد.

هیئتی به ریاست دیوید بارنیا، رئیس موساد، در تلاشی جدید برای دستیابی به توافق درباره اسیران وارد قطر شد و در مذاکراتی شرکت کرد که در آن ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، محمد بن عبدالرحمن نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و عباس کامل، رئیس سرویس اطلاعات مصر حضور داشتند.

به گزارش کانال 12 عبری، علاوه بر رئیس موساد، رونین بار، رئیس سرویس امنیت عمومی (شین بت)، و سرلشکر نیتزان آلون، مسئول رسیدگی به پرونده اسیران در غزه، نتانیاهو را تهدید کردند که اگر به آنها اختیارات گسترده تری برای مذاکره و مانور داده نشود از رفتن به قطر خودداری خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، یوآو گالانت وزیر دفاع رژیم صهیونیستی و بنی گانتز، گادی آیزنکوت و آریه ادرعی، اعضای کابینه جنگی، نتانیاهو را تحت فشار قرار دادند که به مذاکره کنندگان اختیارات گسترده‌تری بدهد.

یک منبع اسرائیلی گفت که کابینه جنگی به هیأت این رژیم که عازم قطر شده، اختیارات گسترده‌تری داده تا تمام تلاش‌های خود را در مذاکرات انجام دهد و برای بازگشت عجله نکند.

رسانه های عبری به نقل از یک منبع غربی گفتند: «مذاکرات در حال پیشرفت است، اما اختلافات زیادی بین دو طرف وجود دارد».

این در حالی است که حماس تحت فشار دوحه برای پذیرش توافق آتش‌بس 6 هفته‌ای در ازای آزادی 40 اسیر، از جمله کودکان و زنان و سالمندان، و ازادی اسرای فلسطینی و افزایش کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه است.

رسانه رسمی رژیم صهیونیستی نیز خبر داد که رژیم صهیونیستی در حال بررسی درخواست حماس برای متعهد شدن به عدم ترور مقامات ارشد جنبش در صورت تبعیدشان از غزه، به عنوان بخشی از توافقی است که شامل خلع سلاح کامل نوار غزه و آزادی همه اسیران و عقب‌نشینی نیروهای صهیونیست از غزه است.

به گفته این رسانه، «این پیشنهاد توسط ایالات متحده، به عنوان بخشی از مرحله بعدی توافق برای آزادی 40 گروگان در ازای یک آتش بس 6 هفته ای، مطرح شده است.»

رسانه رسمی رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی که نامی از او نبرده است، افزوده که پیشنهادی در حال بررسی است که «شامل تعهد به خودداری از حمله به مقامات ارشد حماس است که از نوار غزه تبعید می‌شوند».

به گزارش این شبکه، حماس پاسخ‌های اولیه خود را به ملاحظات رژیم صهیونیستی در چارچوب مذاکرات ارسال و تأکید کرده که اینها «پاسخ های رسمی» نیستند، بلکه «نشانه‌هایی» هستند که موضع حماس را بازتاب می‌دهند.

یک مقام در رژیم صهیونیستی نیز گفت: «رئیس موساد از رئیس سازمان سیا خواست تا به نشست قطر بپیوندد که به معنای فشار بیشتر از سوی ایالات متحده بر دو طرف برای پویایی مذاکره بیشتر است.»

رژیم صهیونیستی و حماس تحت فشار داخلی و خارجی در حال مذاکره هستند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا