اقتصادی

انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان:
خسارت بیش از 11 میلیارد دلاری عراق از توقف صادرات نفت شمال

انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان عراق (اپیکور) خسارت عراق از توقف صادرات نفت اقلیم کردستان را سالانه بیش از 11 میلیارد دلار برآورد کرد.

میدل ایست نیوز: انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان (اپیکور) با گذشت یک سال از توقف صادرات نفت اقلیم از طریق لوله های عراق و ترکیه، با ارائه آمار جدید اعلام کرد که عدم فعالیت شرکت های نفتی بین المللی فعال در اقلیم کردستان عراق موجب توقف صادرات روزانه 450 هزار بشکه نفت خام از اقلیم می شود.

به گزارش «رووداو» این انجمن درباره تاثیرات مالی این امر اعلام کرد توقف صادرات نفت اقلیم کردستان خسارت بیش از 11 میلیارد دلاری به عراق وارد خواهد کرد که این مقدار در مقیاس ماهانه معادل حدود یک میلیارد دلار است.

این منبع افزود که عراق روزانه بیش از 800 هزار دلار بابت عدم رعایت سهمیه بهره وری در توافق نامه خطوط انتقال نفت جریمه پرداخت می کند.

انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان همچنین به کاهش 60 درصدی درآمد سالانه شرکت های نفتی بین المللی از توقف صادرات نفت اشاره کرد.

این انجمن افزود تا کنون هیچ پیشنهادی از جانب دولت عراق و یا دولت اقلیم کردستان درباره از سرگیری صادرات نفت اقلیم ارائه نشده است.

گفتنی است پس از آن که دادگاه اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس حکم خود را به نفع بغداد در یک پرونده داوری صادر کرد، ترکیه صادرات روزانه 450 هزار بشکه نفت از اقلیم کردستان از طریق خط لوله عراق-ترکیه را در 25 مارس 2023 متوقف کرد.

اپیکور، متشکل از 6 شرکت فعال در بخش نفت اقلیم کردستان است و اعضای این انجمن پیش از توقف صادرات، 50 درصد از نفت اقلیم کردستان عراق را از خاک ترکیه صادر می کردند.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا