خبر اولسیاسی

سی ان ان خبر داد:
مذاکرات برای آتش بس در غزه به بن بست رسیده، اما متوقف نشده است

سه منبع مطلع گفتند که مذاکرات حماس و رژیم صهیونیستی برای آتش بس در غزه بار دیگر به بن بست رسیده، اما هنوز به پایان نرسیده است.

میدل ایست نیوز: سه منبع مطلع به CNN گفتند که مذاکرات حماس و رژیم صهیونیستی برای آتش بس در غزه بار دیگر به بن بست رسیده، اما هنوز به پایان نرسیده است.

یکی از دیپلمات‌ها مذاکرات را «تعلیق‌شده اما در حال انجام» توصیف کرد و گفت که هنوز «پیشنهادهایی در حال تغییر است» و منبع دوم تأیید کرد که طرف‌ها همچنان درگیر مذاکرات هستند اما مذاکرات «به‌طور موقت به حالت تعلیق درآمده‌اند».

به گفته منبع دوم و یک مقام از رژیم صهیونیستی، از زمان سفر ویلیام برنز، رئیس سیا به دوحه در اواخر هفته گذشته برای دیدار با همتایان صهیونیست، مصری و قطری خود، هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

این مقام اسرائیلی گفت که صبح روز سه شنبه به رژیم صهیونیستی اطلاع داده شد که حماس پیشنهادهایش را رد کرده است و تل آویو تصمیم گرفت تیم مذاکره کننده را که پس از خروج برنز و دیوید بارنیا، رئیس موساد از قطر در دوحه باقی مانده بودند، خارج کند..

باسم نعیم، رهبر ارشد حماس به CNN گفت که «مذاکرات تنها حول توافق مبادله اسرا نمی چرخد، تل آویو با هیچ یک از درخواست های حماس در مورد آتش بس کامل، خروج تمام نیروها از نوار غزه حتی به صورت مرحله ای و بازگشته همه آوارگان موافقت نکرد.»

مقام صهیونیست و یک منبع آگاه دیگر گفت: تل آویو در مذاکرات اخیر موافقت کرد که در ازای 40 اسیر خود در غزه حدود 700 فلسطینی را از زندان ها آزاد کند که بسیاری از آنها به حبس ابد محکوم شده بودند.

این مبادلات قرار است در مرحله اول آتش بس که انتظار می رود حدود 6 هفته طول بکشد، انجام شود، اما نکات کلیدی دیگری هنوز موضوع بحث های شدید است: امکان بازگشت مردم غزه در جنوب به خانه های خود در شمال، افزایش کمک های بشردوستانه به غزه و محل استقرار نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی.

حماس مرتباً رویکرد سخت گیرانه تری نسبت به توافقی سه مرحله ای اتخاذ کرده است و خواستار گفت وگوهای نهایی در مورد پایان دادن به جنگ و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه است.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی هم از پذیرش هردوی این مطالبات امتناع ورزیده و بر لزوم ادامه تلاش ها برای از بین بردن حماس تاکید کرده است.

این مقام صهیونیست گفت: حماس به پیشنهاد اخیر مبنی بر بازگشت روزانه حدود 2000 فلسطینی به شمال پاسخی نداد و در عوض گفت که باید به همه آوارگان غزه اجازه بازگشت داده شود.

روز چهارشنبه، شورای امنیت ملی ایالات متحده درخواست اظهار نظر را رد کرد.

مقامات امریکایی این هفته گفتند که در مذاکرات آخر هفته در دوحه پیشرفت هایی حاصل شده است.

یک مقام امریکایی گفت که این روند «پیچیده و کند» بود، تا حدی به این دلیل که مذاکره‌کنندگان حماس باید از یحیی سنوار، رهبر جنبش در غزه، که گمان می‌رود جایی در تونل‌های زیرزمینی است، پاسخ بگیرند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز سه شنبه از استدلال دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه حماس پیشنهاد آتش بس امریکا را پس از آن رد کرد که شورای امنیت قطع نامه ای با مطالبه آتش بس فوری در غزه تصویب کرد نادرست دانست.

میلر گفت: «این اظهارات تقریباً از هر نظر نادرست است و نسبت به گروگان‌ها و خانواده‌های آنها ناعادلانه است».

عدم دستیابی به آتش بس می تواند برنامه های رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی گسترده به شهر رفح در جنوب نوار غزه را تسریع بخشد.

ایالات متحده بارها نسبت به آغاز عملیات بدون برنامه ای برای تامین امنیت 1.4 میلیون فلسطینی که در آنجا پناهنده شده اند هشدار داده است.

یوآف گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی این هفته برای ملاقات با مقامات ارشد امنیت ملی امریکا از جمله رئیس سیا به واشنگتن سفر کرده است.

مقامات امریکایی و اسرائیلی گفتند که مقامات ارشد ایالات متحده و وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به هیچ توافقی در مورد چگونگی ادامه عملیات در رفح نرسیده‌اند و به گالانت گفته شده که تل آویو باید «جایگزینی» برای حمله به رفح پیدا کند.

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا