سیاسی

دیدار سفیر عراق در عربستان با محمد بن سلمان و تاکید بر گسترش همکاری‌ها

سفیر عراق در عربستان در دیدار با ولیعهد این کشور بر گشودن افق‌های جدید همکاری میان دو کشور تاکید و وجود هماهنگی‌ها را در توسعه روابط میان کشورهای منطقه بسیار مهم ارزیابی کرد.

میدل ایست نیوز:«صفیه طالب السهیل»، سفیر عراق در عربستان سعودی اعلام کرد: هماهنگی بین بغداد و ریاض در حال حاضر در زمینه های مختلف سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی، مبارزه با تروریسم و ​​تامین امنیت و ثبات منطقه ، در سطح پیشرفته و موثری قرار دارد.

السهیل در گفت‌وگوی اختصاصی با  الشرق الاوسط تصریح کرد این هماهنگی نه تنها به توسعه روابط بین دو کشور، بلکه به طور کلی به توسعه روابط میان  کشورهای منطقه نیز کمک می کند.

سفیر عراق در عربستان که اخیرا در کاخ السلام در جده استوارنامه خود را به محمد بن سلمان، ولیعهد و نخست وزیر عربستان تقدیم کرد در ادامه افزود: روابط عراق و عربستان یکی از ارکان اساسی امنیت و ثبات در منطقه است و اعتقاد راسخ ما به ضرورت اقدام مشترک برای سوق دادن این روابط به سمت افق های جدید و گسترده تر  همکاری‌ها در  راستای خدمت به منافع دو کشور برادر و ملت های کریم آنها است.

وی ادامه داد: در این زمینه، اولویت‌های ما به تعمیق همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف امنیت، انرژی، اقتصاد، تجارت، فرهنگ، آموزش، بهداشت، محیط زیست و غیره معطوف خواهد بود.

سفیر عراق در ریاض همچنین با ابراز تمایل کشورش برای فعال کردن نتایج نشست‌های کمیته های هماهنگی بین دو کشور، گفت: ما به‌ویژه مشتاق هستیم  و اصرار داریم دستورالعمل‌های مقامات عراقی و دیپلماسی این کشور را فعال کنیم تا از طریق اجرای نتایج  نشست های شورای هماهنگی عراق و عربستان و کمیته های هشت گانه آن شامل کمیته های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، خدماتی و غیره، نتایج ملموسی را محقق سازیم و افزون بر آن  به تقویت سرمایه گذاری های مشترک و حمایت از ابتکارات صلح و امنیت منطقه ای مبادرت کنیم.

السهیل به اهمیت مشارکت و تفاهم متقابل اشاره  و در عین حال تصریح کرد: ما به رویکرد مشارکت و درک متقابل متعهد هستیم و بر اهمیت گفت‌وگوی مستمر و سازنده برای غلبه بر هر چالشی که ممکن است مانع این مسیر حیاتی شود، تاکید می کنیم. ما اصرار داریم از طریق این رویکرد یکپارچه و جامع، افق های جدیدی از همکاری را بگشاییم  که  به تحقق همکاری و توسعه پایدار برای دو ملت  و تقویت پایه های صلح در منطقه و جهان کمک کند.

سفیر عراق با اشاره به عزم و همکاری دو کشور برای رویارویی با چالش‌های منطقه ای  تاکید کرد  این امر از طریق تمرکز بر تعمیق گفت‌وگوهای سیاسی، تقویت مشارکت‌های سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی، مبارزه با تروریسم و  تامین امنیت و ثبات حاصل خواهد شد و حمایت از پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک و ایجاد تنوع در منابع درآمدی، افزون بر همکاری در زمینه‌های انرژی و محیط زیست، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، عامل مهمی برای ثبات، رشد و شکوفایی منطقه خواهد بود.

صفیه السهیل در پایان با بیان اینکه هماهنگی های دو کشور از طریق برگزاری جلسات متعدد به میزبانی بغداد که به طور مستقیم به توسعه روابط نه تنها بین عراق و عربستان، بلکه بین کشورهای منطقه نیز کمک کرد، افزود: این دیدارها به ایجاد فضای مثبت برای گفت‌وگو و درک متقابل کمک کرد و شاهد موفقیت در دستیابی به پیشرفت های چشمگیر در سطح همکاری های مشترک و چندجانبه بود. این امر نشان از  تعهد دو کشور به ادامه همکاری ها و تقویت روابط دوجانبه و نگرش مشترک آنها به ثبات و شکوفایی منطقه است که گواه نقش سازنده و محوری آنان در حمایت از صلح و توسعه منطقه ای است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا