خبر اولسیاسی

در آستانه سفر السودانی به واشنگتن برگزار می‌شود؛
دور چهارم مذاکرات عراق و امریکا درباره پایان مأموریت نیروهای ائتلاف بین المللی

یک مقام در وزارت دفاع عراق خبر داد که دور چهارم گفت‌وگوهای بغداد و واشنگتن درباره پایان مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق به زودی برگزار خواهد شد.

میدل ایست نیوز: یک مقام در وزارت دفاع عراق خبر داد که دور چهارم گفت‌وگوهای بغداد و واشنگتن درباره پایان مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق به زودی برگزار خواهد شد.

این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که قرار است محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، در نیمه ماه جاری میلادی به واشنگتن سفر کند.

مذاکرات هیئت‌های فنی نظامی عراق و امریکا از ماه فوریه گذشته با هدف ارزیابی وضعیت امنیتی کشور و تهدید تروریسم و ترسیم روند پایان مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی و تنظیم توافقات همکاری دوجانبه با کشورهای عضو آغاز شد.

دور سوم این مذاکرات هفته گذشته به پایان رسید و یک منبع آگاه در وزارت دفاع عراق به «العربی الجدید» گفت که دور چهارم این مذاکرات هفته آینده در بغداد برگزار خواهد شد.

این مقام توضیح داد که دور چهارم مذاکرات تفاوت چندانی با مذاکرات قبلی ندارد و محور اصلی آن تعیین سطح تهدیدهای تروریستی و ارزیابی وضعیت نیروهای عراقی و نیازهای میدانی آنان و رصد و تحلیل وضعیت در مرز سوریه است.

به گفته این مقام، در پایان این مذاکرات، هیئت عراقی گزارشی جامع با توصیه به دولت عراق ارائه خواهد کرد.

وی افزود که این پرونده بیش از آنکه ابعاد نظامی داشته باشد ابعاد سیاسی دارد و نتیجه نهایی آن تعیین جدول زمانی درباره آینده نیروهای ائتلاف است.

این مقام گفت که سفر السودانی به کاخ سفید این مسئله را فیصله خواهد داد.

در این راستا، کریم المحمداوی، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، گفت که دور چهارم مذاکرات مهم‌تر از مذاکرات قبلی است و در آن گزارش‌های کمیته‌های امنیتی و فنی دو کشور بررسی خواهد شد و در آن نوع حمایتی که عراق در مرحله پیش رو نیاز دارد تعیین می‌شود.

وی گفت که اهمیت این دور از مذاکرات در آن است که در آستانه سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن انجام می‌شود و افزود که بی شک گزارش‌های این مذاکرات در دستور کار گفت‌وگوهای السودانی و هیئت همراه وی در امریکا قرار دارد.

المحمداوی تأکید کرد که عراق مصمم به تعیین جدول زمانی مشخص برای خروج نیروهای امریکایی و خارج کردن این موضوع از حالت بلاتکلیفی است و افزود که همه اعضای چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه و حتی گروه‌های مسلح از تلاش‌های دولت برای پایان مأموریت نیروهای ائتلاف کاملا حمایت می‌کنند و به نخست‌وزیر در این باره اعتماد دارند.

وی گفت که توقف حملات به نیروهای ائتلاف در خاک عراق نیز برای جلوگیری از هرگونه اختلال در روند مذاکرات انجام شده و هرگونه تعلل امریکا در این پرونده موجب ازسرگیری عملیات خواهد شد.

گروه‌های مسلح عراق در فوریه گذشته اعلام کردند که عملیات نظامی خود علیه مواضع و منافع امریکا در عراق و منطقه را متوقف می‌کنند تا به دولت فرصت کافی برای مذاکره درباره خروج این نیروها را داده باشند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا